05-02-2026

Workshop Crowdfunding voor de Kunst

Wil je jouw kunstproject van de grond krijgen, maar zoek je nog financiering? Ontdek hoe crowdfunding jouw idee kan laten groeien, en hoe je met de kracht van je eigen publiek het verschil maakt.

Tijdens de workshop Crowdfunding voor de Kunst neemt voordekunst (platform voor crowdfunding in de creatieve sector) je mee in de mogelijkheden om jouw culturele project te realiseren. Voordekunst is een positieve beweging, mogelijk gemaakt door de mensen om wie het allemaal draait: het publiek.

Met behulp van het crowdfundingcanvas werk je stap voor stap aan je campagne

  • Wat is de aanleiding voor jouw project?
  • Hoe bepaal je het doelbedrag?
  • Wie wil je bereiken en hoe pak je de promotie aan?

Je krijgt praktische tips, ziet inspirerende voorbeelden en ontdekt hoe matchfundingpartners zoals Gemeente Den Haag en het Cultuurfonds jouw campagne extra kracht kunnen geven.

Voor wie: culturele aanbieders en beoefenaars
Datum: donderdag 5 februari 2026
Tijd: 19.00 tot 21.30 uur
Locatie: Het Koorenhuis, Prinsegracht 27, Den Haag

Ontdek hoe jouw idee werkelijkheid wordt, samen met de crowd!

Meld je aan!

Succesverhaal: Het Naaierij Repairboek

Met hun Naaierij Repairboek wilden Roosmarijn en Isabel laten zien dat kleding repareren leuk, makkelijk en duurzaam kan zijn. “We misten een praktisch, eigentijds boek over repareren. Met dit boek kunnen mensen zelf aan de slag, ook zonder dat wij ernaast staan.”

Om het boek te kunnen realiseren, startten ze een crowdfundingcampagne via Voordekunst. “We hadden al een trouwe achterban en wisten: crowdfunding past bij ons. Toch was het spannend want €15.000 is een flink bedrag. Halverwege kregen we het advies om het te zien als een pre-order, en dat werkte. Mensen wilden het boek gewoon heel graag hebben!”

Dankzij ruim 300 donateurs ée matchfunding van de Gemeente Den Haag werd het doelbedrag niet alleen gehaald, maar zelfs overtroffen: samen haalden ze €16.580 op.

“Het moment dat de gemeente meedeed, voelde als een extra duwtje in de rug,” vertelt Roosmarijn. “Dan weet je: we móeten dit gewoon afmaken.”

Na de succesvolle campagne betrok het duo hun donateurs ook bij het maakproces. “Onze donateurs zijn niet alleen gevers, het zijn fans geworden. Ze hielpen mee testen, gaven feedback en maakten zo het boek nng beter.”

“We voelen vooral veel dankbaarheid. Dankzij de crowd is onze droom werkelijkheid geworden.”

Lees hier het hele verhaal van Roosmarijn en Isabel.