Interview Janine Schott schrijver Cultuuronderwijs op zijn Haags

Janine Schott, van origine danseres, schreef mee aan de projectbeschrijvingen utopie en verhalen van de discipline dans voor Cultuuronderwijs op zijn Haags. Zij ontwierp, voor diezelfde discipline, ook een toolbox en geeft trainingen op scholen, om de leerkrachten nog meer te ondersteunen bij de lessen dans.

Hoe stel jij jezelf voor, wanneer je een training geeft op een school?

Ik ben Janine Schott, van origine theatermaker, choreograaf, danseres en dansdocent.

De laatste jaren zet ik mij in om kinderen mee te nemen in het creatieve proces, waarin zij zelf maker en eigenaar zijn van hun eigen creatieve proces. Ik, als docent, ben hun procesbegeleider. Ik zie het als een uitdaging om dans toegankelijk te maken, voor zowel leerkrachten als leerlingen.

Hoe ziet een training van jou eruit?

Eerlijk gezegd hanteer ik dezelfde stappen als die van het creatieve proces voor mijn training.

Ik probeer zo leerkrachten te inspireren en te leren hoe dans en theater in te zetten zonder zelf in de spagaat te hoeven duiken. Ik onderzoek met hen hoe dans kan bijdragen aan door school gekozen thema’s. Ik laat leerkrachten zelf de les ervaren. Ook lever ik bruikbare tools aan voor het begeleiden van het proces. Na afloop bespreek ik met hen na wat meegenomen kan worden in eigen lessen.

Hoe reageren leerkrachten doorgaans op jouw training?

Eigenlijk heel positief. Het meeste wat me opvalt is dat leerkrachten, tijdens een training, ervaren hoe toegankelijk dans is om in te zetten. Het beeld van dat ze zelf, uitgedost in sneakers en trainingspak, aan de slag moeten om een dans te maken, verdwijnt daardoor. Dat is immers geenszins een vereiste om met kinderen tot dans te komen.

Waarom vind je dans op school belangrijk?

Even losgezien van dat dansen natuurlijk mijn passie is, en er uiteraard ook veel kinderen zijn die deze passie delen, is dans één van de creatieve disciplines. En ik geloof dat kinderen veel baat hebben bij het aangereikt krijgen van creatieve vakken in het onderwijs. Deze maatschappij heeft steeds meer baat bij mensen met een sterk creatief vermogen (hoeft niet eens artistiek). Daarom is het belangrijk dat we kinderen als creatieve wezens benaderen, opvoeden en het onderwijs daar ook op aanpassen. Dans is een non-verbale en fysieke kunstvorm, er zullen zeker veel kinderen zijn die hier veel uit kunnen halen. Het is een expressiemiddel waarbij gevoel en visie overgebracht kunnen worden, in energieke en fysieke vorm.

Heb jij zelf, als basisschoolleerling, dans in de klas gekend?

Eigenlijk niet. Behalve als we zelf iets mochten maken. Dan stonden mijn vriendinnetjes en ik vooraan om iets met dans te ondernemen.

Hoe heb jij kennis gemaakt met dans?

Mijn moeder heeft mij op 4-jarige leeftijd meegenomen naar een balletles bij Carry Buziau.

Ik kan me eigenlijk alleen maar herinneren dat ik het leuk vond. Al snel wilde ik meerdere keren per week.

Wat zorgde ervoor dat je verder wilde met dans?

Ik ging naar een voorstelling van De Notenkraker van Scapino Ballet. En toen wist ik het, dat was wat ik wilde doen: dansen, en niks anders. Verhalende balletten spraken mij het meest aan en voorstellingen voor kinderen. Ik verslond mijn balletboeken over dansopleidingen in Engeland en Rusland en wilde niets liever dan naar het Conservatorium in Den Haag. Daar werd ik gelukkig aangenomen en kon daar mijn opleiding volgen. Waar ik eveneens geleerd heb dat een danscarrière niet alleen maar leuk is, maar ook keihard werken, haha!

Wat doe jij nog meer, wanneer je geen trainingen geeft?

Bij Cultuuronderwijs op zijn Haags ben ik betrokken geweest bij het ontwikkelen van de leerlijn dans. Bij de thema’s utopie en verhalen.

Ook ben ik werkzaam bij DOK in Delft, als coördinator van twee scholen, en geef ik onder andere trainingen en begeleid ik leerkrachten in het ontwikkelen van lessen vanuit het open creatieve proces. Binnenkort zal ik ook starten bij het ontwikkelen van trainingen bij Cultuurweb.

Verder werk ik veel vanuit mijn bedrijf Schott in de Rose, waar we projecten en voorstellingen voor kinderen en jongeren ontwikkelen en uitvoeren. We hebben nu Rood Capeje, een dans- en theatervoorstelling van groep 1 t/m 4, over Roodkapje die een superheld wil zijn.

En veel van mijn focus, tijd, inspiratie en energie gaat naar ons project Griezelgeheim, een combinatie zorg- en theaterproject om grensoverschrijdend gedrag bij kinderen bespreekbaar te maken. Een bijzondere en belangrijke missie om veiligheid van kinderen te bewaken door grensoverschrijdend gedrag op tijd te signaleren. 

Starten met Cultuuronderwijs op zijn Haags?

Wil je de discipline dans inzetten voor jouw school? Neem dan een kijkje in de Haagse Ladekast en zoek een dansproject dat bij jouw school past