Starten met Cultuuronderwijs op zijn Haags, maar hoe?!

Ken je dat? Je hebt grootse plannen om meer cultuur in de school te brengen, maar geen idee hoe je het moet aanpakken. Of misschien is de inspiratie er wel, maar ontbreekt simpelweg de tijd om dit uit te denken. Geen zorgen, je bent niet de enige. Gelukkig zijn er genoeg oplossingen!

Kennismaking met Cultuuronderwijs op zijn Haags

Zo besloot de Carolusschool uit Den Haag in hun projectweek voor het eerst gebruik te maken van Cultuuronderwijs op zijn Haags (COH). Drie weken lang zou de school in het teken staan van beeldende kunst met het thema ‘Onze stad’. Groep 1 t/m 8 zou, aan de hand van projectbeschrijvingen, op een kunstzinnige manier leren over Den Haag. Wat is nu gaver dan de skyline van Den Haag in 3D nabouwen en je eigen gebouw op schaal erbij maken? Of wat dacht je van kunstwerken in Den Haag ontdekken en deze met elkaar vermengen tot je eigen creatie? Immers, wie zegt dat Vermeer’s ‘Meisje met de parel’ niet samengaat met de kleuren van Mondriaan?

Startbijeenkomst

COH omvat leerlijnen voor acht culturele disciplines. Ze zijn zo geschreven, dat elke leerkracht zélf cultuuronderwijs kan geven. Mooi, nu alleen nog de leerkrachten van Carolus on board krijgen! Herma Roos en Casper van Kalleveen, cultuurcoaches bij CultuurSchakel, gingen samen op pad en organiseerden een ‘startbijeenkomst’. Dat klinkt misschien niet zo spannend, maar vergis je niet, dat was het zeker! Zowel voor Herma en Casper – als het team maar enthousiast wordt van het project – als voor de collega’s van de Carolusschool – als we maar niet 1,5 uur hoeven te luisteren naar theoretische verhalen

Ha! Viel dát even reuze mee! De bijeenkomst was praktisch, levendig en interactief, wat zorgde voor groot enthousiasme en betrokkenheid van de leerkrachten. Want een kijktafel, waarin kunstwerken en foto’s van hetzelfde project op andere scholen worden getoond, spreekt toch veel meer aan dan een stoffig verhaal? En opborrelende vragen? Die konden door de opsplitsing van de groep direct worden gesteld aan de cultuurcoaches. Casper: ‘We proberen het proces voor de leerkrachten zoveel mogelijk te vergemakkelijken, zodat ze direct aan de slag kunnen. Zo verzamel ik linkjes met bronnen bij elke opdracht, zodat de docent zelfs de achtergrondinformatie paraat heeft’. Kijk, dat horen leerkrachten graag. Max. 15 minuten voorbereidingstijd per projectonderdeel: i-de-aal.

Herma zorgde ervoor dat ook de randvoorwaarden en verdieping van het project voor iedereen helder waren. Van een planning tot ouderparticipatie en van culturele bezoeken aansluitend bij het project tot kunstenaars die de klas bezoeken. ‘Ik kijk samen met de leerkrachten naar hoe je de projecten nóg meer kunt voeden en vormgeven, vanuit de omgeving van de school’, aldus Herma. Maatwerk dus!

En daarna?

Aan het eind van de bijeenkomst was er één brok energie en geen ‘maar’ meer over. Dat betekent dat dit enthousiaste team nu zelf aan de slag kon gaan met ‘hun project’. Een hulplijntje naar de cultuurcoaches bleef natuurlijk altijd open. Just in case… Op de laatste projectdag werd de Carolusschool omgetoverd tot een waar museum:  ouders, kinderen en andere belangstellenden konden een culturele wandeling maken langs alle klassen en hun gemaakte werk. Ook Herma en Casper glipten naar binnen en werden verrast door Haagse vogels, architectuur op schaal en een zelfgemaakt panorama. Met trots en voldoening lieten zij zich inspireren door de eindeloze creativiteit van groot en klein.

De succesformule van dit project? Een bereidwillig team, duidelijk gekaderde projecttijd en een praktische projectbeschrijving van COH, met goede voorbereiding van de startbijeenkomst.

Zou dit ook iets voor jouw school kunnen zijn? Lees dan hier meer over de startbijeenkomsten van Cultuuronderwijs op zijn Haags.