Project: Stout

Interdisciplinair

Identiteit, Groep 1-2

’s ochtends bij binnenkomst is alles overhoop gehaald in de klas. Wie heeft dat gedaan? Ergens staat de tekst: ‘Barsje was hier.’ Wie of wat is Barsje? Daar moeten de kinderen gedurende dit project achter zien te komen door hun fantasie te gebruiken. Het enige wat ze aan het begin weten is dat Barsje stout is. Van welke stoute muziek zou hij houden? Welke stoute dans past bij hem? Hoe zou hij wonen? En vooral: hoe zou hij eruit zien? De leerlingen maken bijvoorbeeld een collage of een Barsje van klei of scrapmateriaal. Ondertussen denken ze verder na over wat ‘stout’ betekent. Ze bekijken filmpjes en leren liedjes en versjes die ermee te maken hebben, waaronder natuurlijk ‘Ik ben lekker stout’ van Annie M.G. Schmidt. Ook maken ze kennis met ‘stoute’ kunst, zoals de Pindakaasvloer van Wim T. Schippers. Ze sluiten het project heel toepasselijk naar keuze af met een stout verzamelboek, een ondeugende voorstelling of een alles-mag-plek.

Advies en ondersteuning
Neem contact op met de cultuurcoach in jouw stadsdeel.

Bekijk het overzicht van cultuurcoaches

Gerelateerd aanbod
Kies een Kunstenaar in de klas
Extra ondersteuning van een vakleerkracht?