Project: Vertelvariaties

Theater

Verhalen, Groep 1-2

Wie? Wat? Waar? Die drie vragen kun je bij elk verhaal beantwoorden. Ze worden de ‘drie W’s’ genoemd. De leerlingen oefenen dit met het Boek zonder tekeningen van B.J. Novak. Daarna verzinnen ze zelf een verhaal . In de tweede opdracht staat juist een boek met alleen illustraties centraal. Met de drie W’s bedenken de leerlingen hier een verhaallijn bij. Daarvan maken ze vervolgend een levend schilderij, een tableau vivant. In de laatste opdracht maken de leerlingen kennis met Kamishibai. Dit is een Japanse theatervorm met vertelkastjes, waarbij op een papierrol de illustraties staan. Zo’n zelfgemaakt vertelkastje komt in de klas te staan. De leerlingen bedenken er verhaaltjes voor en tekenen de bijbehorende illustraties. De ouders komen kijken naar hun Kamishibai-voorstelling.

 

 

Advies en ondersteuning
Heb je vragen over (starten met) Cultuuronderwijs op z'n Haags? Onze cultuurcoaches geven graag advies en ondersteuning op maat. Via deze link vind je een overzicht van alle cultuurcoaches per stadsdeel.

Cultuurcoaches

Over de leerlijn
Theater
Meer over COH

Gerelateerd aanbod
Extra ondersteuning van professionals?