Holland Dance speelt 'Kokers' voor speciaal onderwijs

Holland Dance is overtuigd van de grote waarde die dans heeft voor de ontwikkeling van kinderen, ook in het speciaal onderwijs. 
Naast de bestaande voorstellingen, maken zij ook een programma op maat - van eenmalige kennismakingsworkshop tot integraal project.

De docenten van Holland Dance begeleiden de leerlingen om zich vrij, zelfbewust en creatief te leren uiten in dans. Zij werken met leerlingen aan dans(gerelateerde) vaardigheden en kennis en zijn getraind om ook in het speciaal onderwijs les te geven en leerlingen te begeleiden. De ene keer ontstaat een gestructureerd eindresultaat en de andere keer laten zij de leerlingen een creatieve dansontwikkeling doormaken. Het is prachtig om te zien hoe leerlingen groeien in hun zelfvertrouwen, door met volle overtuiging en plezier de ingestudeerde of zelfbedachte dansfrase uit te voeren of te presenteren.
Making of SomePeopleDance 

Kokers
Op 15 februari speelde Holland Dance de voorstelling ‘Kokers’ op de Haagse Insp. S. de Vriesschool. Cultuurcoach Eric Schulp was erbij. Het speellokaal in de school voor speciaal onderwijs aan de Heliotrooplaan, is omgetoverd tot een heus danspodium. De leerlingen uit de onderbouw komen één voor één met hun leerkrachten verwachtingsvol het lokaal binnengelopen. Als iedereen zit, klinkt er mooie zachte muziek en de dansers gaan langzaamaan iets moois bouwen met de kokers. Ze zeggen niets en laten de leerlingen in spanning over wat je allemaal met kokers kunt doen. Soms moeten ze ook lachen, want als de twee dansers één lange koker op de neus zetten en zo aan elkaar verbonden zijn, geeft dat een grappig beeld. En zou de koker dan vallen…..?

Kokers is de derde voorstelling van Gaia Gonnelli voor de allerkleinsten. Wederom werkt zij samen met Wiebe Gotink, die ook de muziek voor Kleur en Ondersteboven componeerde. Zijn fascinatie betreft vooral de versmelting van dans en muziek en de onuitputtelijke mogelijkheden om hiermee te spelen.

Jonge leerlingen uit het speciaal onderwijs kunnen juist gegrepen worden door een voorstelling zonder taal. Hun eigen fantasie wordt geprikkeld door de voorstelling. Dit blijkt uit vraaggesprekjes die Eric na de voorstelling met een paar leerlingen hield.
”Ze dansen met een grote koker op hun neus.”
”Dat doet me aan Pinokkio denken…”.
Een ander zegt : “Ik kan moeilijk ontdekken waar het over gaat, maar volgens mij zijn ze iets aan het bouwen”.

Het meedoen aan het eind van de voorstelling is een groot succes! Eén meisje moest zelfs huilen om het feit dat ze dit keer eens durfde mee te doen! 

De concentratieboog van de aanwezige leerlingen is over het algemeen niet zo groot en het is voor een aanbieder van voorstellingen een kunst om hier mee om te gaan. Het helpt als de leerlingen mee mogen doen. En dat hebben de twee dansers fantastisch gedaan.

De leerlingen hebben een echte dansvoorstelling meegemaakt, waren betoverd door het beeld en geluid en nog verder enthousiast geraakt door het mogen meedoen.