Prinses Catharina Amaliaschool

Creatief proces

Op donderdag 24 augustus was Tineke van Veen, trainer beeldend, te gast op de Prinses Catharina Amaliaschool (PCA). De PCA had een studiedag waarbij er behoefte was aan een invulling op het creatieve gebied.

Dominique Tas, icc´er op de school, had de volgende vragen geformuleerd vanuit de behoefte van het team: “Hoe zet je een creatief proces in tijdens verschillende lessen” en “wat betekent dit voor de kinderen in de klas”.

Een heel andere belangrijke was dat de workshop een praktische insteek moest hebben. De keuze was snel gemaakt: een workshop creatief proces - een mooi product dat CultuurSchakel graag inzet om de scholen te ondersteunen bij de inzet van het creatief proces in de projecten Cultuuronderwijs op zijn Haags.

Tineke heeft de leerkrachten meegenomen op een creatieve en inspirerende reis.  Van een korte algemene inleiding, naar creatief aan de slag met klei. Vragen als hoe voelt klei, wat doet klei en wat kan met klei, werden praktisch onderzocht. Iedere leerkracht kreeg een stuk klei en experimenteerde naar hartenlust.

De definitieve werkstukken, geïnspireerd op een zelfgekozen ansichtkaart, spraken tot de verbeelding en werden vol lof door Tineke besproken.

De teamleden waren erg blij met de praktische tips. En ja: in heel veel groepen vind je nu klei in de klas en zie je tijdens de lessen kinderen genieten van het spelen met klei. 

 

Training Filosoferen

Op 17 september heeft Marja van Rossum een training filosoferen met kinderen gegeven op de Prinses Catharina Amaliaschool in Leidschenveen. De school gebruikt de projecten van COH wanneer dit binnen het lesprogramma past van iedere individuele leerkracht, waarbij wel een gezamenlijk thema als uitgangspunt wordt gebruikt.

De school heeft deze dag vóór Prinsjesdag gebruikt als studiedag met het hele team. Cultuuronderwijs was een van de onderwerpen op deze studiedag. De icc´er van deze school heeft daarbij een belangrijk aandeel geleverd. Aan het einde van de middag sloot Marja van Rossum de dag af met een training waarin ze de beginselen van het filosoferen met kinderen liet zien en ervaren.

Filosoferen begint met goede startvragen vanuit verschillende invalshoeken. Deze vragen heeft Marja uitgelegd aan de hand van levendige en duidelijke voorbeelden, waarna het team in groepjes zelf aan de slag ging. De aanleiding was een poëzie Poster van Plint.

Er werd druk gediscussieerd, gelachen en diep nagedacht over de juiste vraag en hoe deze goed te formuleren. Elk groepje heeft de vragen plenair gepresenteerd. De workshop werd positief ontvangen en er is in de toekomst wellicht behoefte aan verdieping hierop, waarvoor CultuurSchakel mogelijkheden biedt.