Van atelier tot klaslokaal: inspirerend lesgeven met kunst
Datum: Start 20 januari 2026.
Tijd: 9.00 - 12.30 uur
Locaties: CultuurSchakel | Koorenhuis, Prinsegracht 27, 2512 EW Den Haag.
Doelgroep: Kunstprofessionals die in Den Haag (willen) werken
Tijdsduur: 6 trainingsochtenden van 3,5 uur + stage en dagdeel intervisie
Kosten: €200
Trainer: Judith Vossen en Mireille Huijbers (Trainers in Cultuureducatie)
Bijeenkomsten
- bijeenkomst 1: 20 januari
- bijeenkomst 2: 10 februari
- bijeenkomst 3: 3 maart
- bijeenkomst 4: 17 maart
- bijeenkomst 5: 7 april
- bijeenkomst 6: 19 mei
Inleiding
Op veel basisscholen zijn kunstdocenten actief. Ze worden gewaardeerd om hun expertise en waardevolle bijdrage aan cultuuronderwijs. Door het huidige lerarentekort wordt er steeds vaker een beroep gedaan op de kunstvakdocent. Er is steeds meer behoefte aan bekwame kunstvakdocenten die het vak van goed lesgeven aan een diverse groep leerlingen verstaan.
Binnen dit opleidingstraject dat o.a. gericht is op het versterken van de pedagogisch didactische vaardigheden, hopen we een bijdrage te kunnen leveren aan die bekwame kunstvakdocent.
Na deze training heb je kennis over het basisonderwijs, kun je kwalitatieve lessen/projecten verzorgen die aansluiten bij de vraag van de school en de leerling en ben je goed in staat samen te werken met de school. Je brengt het geleerde direct in de praktijk in een stage en je krijgt feedback van de cursusgroep en de trainers. De training is ervaringsgericht en heeft als doel om zoveel mogelijk de eigen lespraktijk in te brengen.
Instapeisen
- Affiniteit met het onderwijs;
- Ervaring in het werken met groepen kinderen/leerlingen;
- Werkzaam in een kunst-, erfgoed- of mediadiscipline met relevante ervaring hierin;
- Bereid om te werken met de doelen van het onderwijs.
Programma & doelen
De cultuurdocent
- Het creatief proces en hoe pas jij dat toe;
- Waaraan moet een goede lessenserie voldoen;
- Het voeren van een professioneel gesprek met de cultuurcoördinator.
Kennis van het basisonderwijs
- Wat gebeurt er op school aan cultuureducatie;
- Kerndoelen en ontwikkelingen in cultuuronderwijs op de basisschool;
- Pedagogiek en didactiek, ontwikkelingen van kinderen;
- Samenwerking met de leerkracht.
De praktijk
- Observatieopdracht op de basisschool;
Ontwerpen van een lessenserie; - Presenteren en bespreken van project of lessenserie;
- Stage van 3 lessen aan 2 groepen;
- Intervisie en evaluatie.
Afsluiting
-
- Successen delen;
- Intervisie;
- Evalueren;
- Uitreiken certificaten.
Opbrengst
- Je bent in staat om na deze training kwalitatief hoogwaardige lessen te verzorgen.
Dit zeggen anderen
“De cursusinhoud was een fijne aansluiting op de praktijk. Er zijn veel verschillende onderwerpen besproken en we hebben geoefend met verschillende vaardigheden. Het was goed om te oefenen met nieuwe werkvormen en om uit de comfortzone te stappen.”
“De trainers weten veel, zijn ervaren uit de praktijk en bedreven in lestechnieken. Ze waren enthousiast, betrokken en flexibel, met kalme energie. Ze wisten ons goed te begeleiden. Ze hadden ook oog voor waar de groep behoefte aan had.”
“Er was een veilig leerklimaat, een fijne sfeer en veel respect voor elkaar. Het was heel fijn om de medecursisten te leren kennen, ervaringen te delen, van elkaar te leren en elkaar te helpen.”
“Ik vond de inhoud qua belasting precies goed, het is praktisch goed te doen qua tijd. De tips, handvatten en tools uit de lessen waren allen bruikbaar. Ik heb veel uit deze cursus gehaald wat ik in de praktijk kan toepassen.”
Informatie
Wil je meer weten over deze cursus? Of heb je vragen over het scholingsaanbod van CultuurSchakel? Neem dan contact op met Gerbry Junte, 06-46 94 10 27.