Een kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van de leerlijn Cultureel erfgoed

Tussen alle kunstdisciplines is Cultureel erfgoed soms een vreemde eend in de bijt. En dat terwijl het juist zó veelomvattend is. Als je op straat loopt is cultureel erfgoed overal om je heen: van schilderijen en gebouwen tot archeologische vondsten en culturele verhalen. Het laat ons iets zien over de wereld waarin wij leven en waarom deze eruit ziet zoals ze doet. Het is kunst, geschiedenis en maatschappij in één. Gelukkig ontdekken ook steeds meer leerlingen de culturele wonderen in hun buurt met de leerlijn Cultureel erfgoed van Cultuuronderwijs op zijn Haags (COH). En als ontwikkelaar van deze leerlijn inspireert mij dat om deze nóg beter te maken!

‘Ik wil dat een leerkracht denkt: ‘oh, dit kan ik ook’!’

Praktisch, makkelijk en toegankelijk

Al vanaf het begin ben ik met plezier betrokken geweest bij de ontwikkeling van Cultuuronderwijs op zijn Haags van CultuurSchakel. Het is mooi om te zien dat het zó hard groeit en de leerlijnen inhoudelijk steeds meer worden aangescherpt. Bovendien zijn alle collega’s die eraan meewerken net zo bevlogen met cultuuronderwijs als ik. En dat levert mooie projecten op.

Ik ben nu vooral betrokken bij het finetunen van de projecten uit de leerlijn Cultureel erfgoed. Zo kijk ik bijvoorbeeld naar de opbouw van een project. Welke opdrachten passen bij groep 1-2 en hoe bouwen we dat langzaam op naar groep 7-8? Maar ik kijk ook kritisch of een projectbeschrijving genoeg duidelijkheid en focus geeft en of die écht geschikt is voor de groep waarvoor deze geschreven is. Mijn ervaring als vakleerkracht helpt hierbij, maar ik overleg ook vaak met andere leerkrachten. Het allerbelangrijkst vind ik dat de projecten praktisch, makkelijk en toegankelijk voor alle leerkrachten zijn.  Dat ze denken: ‘oh, dat kan ik ook!’, in plaats van ‘dit kost me teveel tijd’. Dit doe ik door steeds weer bij mezelf na te gaan: hoe zie ik dit voor me in de lespraktijk? Daarnaast probeer ik zo concreet mogelijk bruggen te maken naar de directe omgeving en situatie van de school. Ik merk dat leerkrachten het fijn vinden als we ze – in gedachte of met een échte wandeling – meenemen door de wijk van de school. Cultureel erfgoed is namelijk niet alleen ver van je bed, maar vooral om de hoek te vinden, met bijvoorbeeld die prachtige brug aan het eind van de straat of de na-oorlogse huizen in de buurt. Door contact op te nemen met een cultuurcoach of een verdiepingsbijeenkomst te volgen van COH kunnen we leerkrachten helpen in te spelen op de culturele parels van hún schoolgebied.

Thema Utopie bij de Waalse Louise de Colignyschool

Zo werk ik nu samen met de Waalse Louise de Colignyschool, waarvan het schoolgebouw binnenkort herbouwd gaat worden. De leerkrachten willen daar met de leerlijn Cultureel erfgoed van COH graag op inspelen. Bij het thema Utopie gaat het over het bouwen vanuit een fantasie of ideaal. Daar kunnen we mooi op aanhaken. Hoe zou jouw ideale school eruit zien? Hoe zien de groene ruimtes en het speelplein eruit? Wat hebben anderen in de geschiedenis al bedacht op dit vlak en hoe sluit dat aan bij wat jij zou willen? Welke andere plekken in de omgeving zijn ook vanuit een ideaal gebouwd?

Teamtraining

Om het thema Utopie te tweaken naar de specifieke situatie van de school, heeft het team van de Waalse Louise de Colignyschool een training gevolgd voor de leerlijn Cultureel erfgoed. Interne cultuurcoördinator van de school, Hans Kleijweg, en cultuurcoach Coby Wisse, die vanuit CultuurSchakel verbonden is aan de school, hebben een belangrijke rol gespeeld in dit proces. Voorafgaand aan de training informeerde Coby naar de behoeftes van de school en achterhaalde ze samen met Hans de belangrijkste knelpunten en vragen die leefden in het team. Zo bleek dat de leerkrachten van de Waalse Louise de Colignyschool vooral behoefte hebben aan praktische en eenvoudige handvatten die helpen bij het toespitsen van het project op hún schoolsituatie. Niet teveel informatie zenden dus, maar vooral zélf laten ervaren en ontdekken. Concreet, laagdrempelig en in eenvoud. Zodat de leerkrachten en leerlingen van de Waalse Louise de Colignyschool hopelijk nèt zo enthousiast worden als ik, over al het moois dat Cultureel erfgoed te bieden heeft...

Meer weten?

Ben jij ook nieuwsgierig geworden naar het thema Utopie en alle projecten uit de leerlijn Cultureel erfgoed? Of wil je weten hoe jóuw school met deze discipline aan de slag kan? Neem contact op met onze cultuurcoaches; zij denken graag met je mee.

Karen de Moor
Ontwikkelaar leerlijn Cultureel erfgoed