3. Oriëntatie
Lekker vakantie?!
Mogelijke stappen:
Bespreek met elkaar wat de leerlingen het liefst in de (herfst)vakantie doen: lekker veel spelen zoals Sara in het introductieverhaal, of toch liever naar school zoals Mohammed, of iets heel anders? Vervelen ze zich soms? Zouden de leerlingen het leuk vinden om naar een voorstelling te gaan? Of zelf iets moois te maken als een kunstenaar in een workshop? Er is veel te doen in de vakantie, hoe kies je wat je wilt doen?
Laat de leerlingen fantaseren over hoe het zou zijn als ze zouden kunnen toveren. Wat zouden ze dan doen in de vakantie? Noteer de bevindingen.
Bekijk met de leerlingen het betoverende werk van Pip & Pop:
Bespreek het werk aan de hand van de volgende vragen:
- Waar is dit werk van gemaakt?
- Zijn kunstenaars ook een soort tovenaars?
- Wat voor werelden zijn dit?
- Zou jij er willen zijn?
- Zou je het graag opeten?
- Zou je zelf ook een plek willen betoveren?
Festival De Betovering
Optioneel. Kennismaking met Festival de Betovering en het programma
Bekijk en ‘ontdek’ met elkaar het programmaboekje van Festival de Betovering. Blader er doorheen en doe of er gaandeweg dingen op hun plek vallen: “Oh, misschien heeft het hier wel mee te maken, de stad wordt betoverd door al het moois, door deze kunstenaars”, etc.
- Wat spreekt de leerlingen op het eerste gezicht aan?
- Waar worden ze nieuwsgierig van?
- Wat zouden ze het liefste gaan doen of bekijken?
- Hoe voelt het als er zoveel is om te kiezen?
Bekijk de website van De Betovering. Selecteer op leeftijd van je groep. Bekijk een aantal fragmenten van voorstellingen voor deze leeftijdsgroep.
Het filosofisch gesprek
Voer naar aanleiding van de introductie een filosofisch gesprek over het thema. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een of meer van de volgende vragen:
- Hoe kun jij toveren?
- Wat zou je dan willen veranderen of maken?
- Hoe kan een kunstenaar (een danser, toneelspeler, schilder, etc.) toveren?