3. Oriëntatie
Lekker herfstvakantie?!
Volg onderstaande stappen of maak een keuze:
1. Bespreek gezamenlijk wat de leerlingen het liefst in de (herfst)vakantie doen: lekker veel spelen zoals Sara in het introductieverhaal, of toch liever naar school zoals Mohammed, of iets heel anders? Of vervelen ze zich meestal?
2. Bekijk en bespreek de sketch Vervelen van Vet Cabaret. In de sketch wordt verveling op een overdreven en fysieke manier uitgebeeld.
3. Laat de leerlingen verveling uitdrukken in mimiek, houding en klank. Laat bijvoorbeeld één leerling uitbeelden en de andere nadoen. Kijk welke variaties ze allemaal kunnen bedenken:
- Denk bij houdingen aan staan, zitten en liggen.
- Bij klanken aan zuchten, kreunen en geërgerde en langgerekte klanken.
- Bij mimiek aan de emoties die de verveling teweegbrengt.
4. Laat de leerlingen vertellen hoe je volgens hen de verveling kunt tegengaan. Wat zou je allemaal kunnen verzinnen om je niet meer te vervelen? En als je kon toveren, wat zou je dan verzinnen?
5. Is een kunstenaar eigenlijk niet een soort tovenaar? Kan een kunstenaar de wereld om zich heen betoveren? Bespreek naar aanleiding van deze vragen met de klas de volgende ‘betoverde’ ruimtes en landschappen van kunstenaars:
Wat voor werelden zijn dit? Zou jij er willen zijn? Hoe heeft de kunstenaar het betoverd? Waar is het van gemaakt?
Festival De Betovering
Bekijk de website van De Betovering. Selecteer op leeftijd van je groep. Bekijk een aantal fragmenten van voorstellingen voor deze leeftijdsgroep.
Het filosofisch gesprek
Voer naar aanleiding van de introductie een filosofisch gesprek over het thema. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een of meer van de volgende vragen:
- Hoe kun jij toveren?
- Wat zou je dan willen veranderen of maken?
- Hoe kan een kunstenaar (een danser, toneelspeler, schilder, etc.) toveren?