De leerlingen nemen de rol aan van publiek bij een onzichtbare voorstelling en leren spelen met emoties en expressies.
Doorloop onderstaande stappen:
1. Bekijk en bespreek het filmpje Audience van Rogier Wieland. Let op: vertel vooraf niet waar jullie naar gaan kijken.
- Wat hebben de leerlingen gezien en wat viel hen op?
- Hoe reageert het publiek?
- Waar zouden de mensen naar kijken? Welke emoties hadden ze?
- Vond iedereen in het publiek het even leuk?
- Kunnen de leerlingen zich voorstellen dat ze naar een onzichtbare voorstelling kijken?
2. Zet de tafels aan de kant en plaats de stoelen zoals in het filmpje te zien was. De leerlingen zijn nu het publiek. Oefen klassikaal verschillende emoties en reacties van een publiek bij een voorstelling. Het is bijvoorbeeld heel spannend, verdrietig, grappig, saai, moeilijk. Wat kunnen de leerlingen zelf verzinnen?
3. Optioneel. Beluister zonder beeld de trailer van de voorstelling Melodie en Ritme van Theatergroep Knars. Welke geluiden herkennen de leerlingen? Welk verhaal horen ze erin?
4. Bekijk nu de trailer met beeld. Bespreek dat geluiden erg belangrijk zijn in bijvoorbeeld films, en dat er vroeger veel hoorspelen voor de radio werden gemaakt. Bekijk of beluister en bespreek:
5. Verdeel de klas in groepjes en laat ze een soundtrack of hoorspel met een lengte van 30 seconden tot een minuut verzinnen. Ze kiezen een duidelijke sfeer (bijvoorbeeld eng, spannend, geheimzinnig, romantisch) en gebruiken hun stem, lichaam en eventueel voorwerpen in de klas voor het maken van passende geluiden.
6. Herhaal de improvisatieoefening (punt 2). De voorstelling is nog steeds onzichtbaar, maar er is nu wel geluid. Laat de leerlingen reageren op de soundtracks of hoorspelen die gemaakt zijn, of gebruik een filmfragment of hoorspelgeluiden.
Reflectievragen die je kunt stellen tijdens het werken aan de opdracht en/of erna
- Welke emotie(s) heb je weleens gehad bij het kijken naar een voorstelling of film?
- Wat doe je wel en wat niet als je publiek bent?
- Welke emotie wil jij het liefst voelen bij het horen of bekijken van verhalen?
- Hoe kun je samen met elkaar dezelfde emoties spelen?