3. Oriëntatie
Lekker vakantie?!
Mogelijke stappen:
1. Bespreek gezamenlijk wat de leerlingen het liefst in de (herfst)vakantie doen: lekker veel spelen zoals Sara in het introductieverhaal, of toch liever naar school zoals Mohammed, of iets heel anders? Of vervelen ze zich?
2. Is een kunstenaar eigenlijk niet een soort tovenaar? Kan een kunstenaar de wereld om zich heen betoveren? Bekijk en bespreek een aantal ‘betoverde’ ruimtes en landschappen die kunstenaars hebben gemaakt.
Bijvoorbeeld:
Wat voor werelden zijn dit? Zou jij er willen zijn? Hoe heeft de kunstenaar het betoverd? Waarvan is
het gemaakt?
Festival De Betovering
Optioneel. Kennismaking met festival De Betovering en het programma.
Doorloop onderstaande stappen:
1. Bekijk en ‘ontdek’ met elkaar het programmaboekje van festival De Betovering. Blader er doorheen en doe of er gaandeweg dingen op hun plek vallen: “Oh, misschien heeft het hier wel mee te maken, de stad wordt betoverd door al het moois, door deze kunstenaars”, etc. Wat spreekt de leerlingen op het eerste gezicht aan? Waar worden ze nieuwsgierig van? Wat zouden ze het liefste gaan doen of bekijken? Wat is het thema dit jaar?
2. Bekijk de website van De Betovering. Selecteer op leeftijd van je groep. Bekijk een aantal fragmenten van voorstellingen voor deze leeftijdsgroep.
Het filosofisch gesprek
Voer een filosofisch gesprek over het thema. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de volgende
vragen:
- Hoe kun jij toveren?
- Wat zou je dan willen veranderen of maken?
- Hoe kan een kunstenaar (een danser, toneelspeler, schilder, etc.) toveren?