Groep 5-6 Mediacultuur

Deze korte opdracht komt uit het Project: Zit dat zo? van Cultuuronderwijs op zijn Haags en is aangepast op het thema van de Kinderboekenweek.

Tijdsindicatie: 1 à 1,5 uur

In het project Zit dat zo? laat de leerling zijn/haar fantasie de vrije loop en bedenkt een nieuw voertuig.

Op een ochtend word je wakker als uitvinder. Je hebt een fantastische uitvinding gedaan. Iedereen moet ervan weten en horen, want dit is echt groot nieuws! Dit nieuw ontworpen voertuig gaat de wereld veranderen.

Bekijk de video voor jezelf ter inspiratie. In de video zie je hoe een leraar de opdracht uitvoert:

Benodigdheden:

  • Smartboard met geluid
  • Tekenmateriaal
  • Papier
  • Diverse (afval) materialen om te bouwen
  • Diverse verbindingsmaterialen bijvoorbeeld lijm, touw, satéprikkers, tie-wraps, schilderstape of ducktape, ijzerdraad.

Opdracht: Ik ben briljant

  1. Bekijk onderstaande schetsen van niet-bestaande voertuigen.
    afbeelding 1 van beeldend kunstenaar Abu Bakarr Mansaray
    afbeelding 2 van Leonardo Da Vinci
    afbeelding 3 van beeldend kunstenaar Panamarenko
    afbeelding 4 van beeldend kusntenaar Panamarenko
  2. Bespreek de afbeeldingen aan de hand van vragen als:
    Wat zie je hier zoal?
    Waarvan en hoe is of wordt het gemaakt?
    Waar denk je dat dat voor dient?
    Wat zie je nog meer waar je wat over wilt vertellen of vragen?
  3. Bespreek met de leerlingen wat voor voertuigen we op het moment het beste kunnen gebruiken. Denk hierbij aan het oplossen van maatschappelijke problemen zoals files en milieuvervuiling.
  4. Leg uit wat een ontwerpschets is: een tekening die inzicht geeft in de vorm en werking van de uitvinding. Vorm, kleur en materiaal worden beschreven. Geef de leerlingen de opdracht om een ontwerpschets te maken van een nieuw voertuig.
  5. De leerling werkt de ontwerpschets uit tot een prototype. Gebruik veel verschillende (afval) materialen die de leerlingen inspireren en uitdagen. Denk bijvoorbeeld aan takjes, wol, schuurpapier, binnenbanden van een fiets, lapjes stof, tuinslang, kippengaas, plastic flessen, schroeven, gekeurde netjes waar fruit in verpakt wordt.
    Aan het prototype moet je kunnen zien waarvoor het gebruikt wordt.
  6. Iedere leerling presenteert zijn prototype klassikaal in een twee-minutenpresentatie: ‘Ik ben… Dit is mijn uitvinding… Het is briljant omdat…’

Reflectievragen

Vragen die je kunt stellen tijdens of na deze opdracht

  • Waarom bedenken mensen nieuwe dingen?
  • Denk je dat er veel mensen in de wereld bezig zijn met het bedenken van nieuwe voertuigen?
  • Wanneer is een uitvinding belangrijk voor de wereld?