Groep 7-8 Interdisciplinair

Deze korte opdracht komt uit het Project: Voel de stad van Cultuuronderwijs op zijn Haags en is aangepast op het thema van de Kinderboekenweek.

Tijdsindicatie: 60 minuten

In het project Voel de stad ligt de focus op voelen, gevoelservaringen en geluiden. De stad waarin de leerlingen van Haagse scholen wonen is een bron van verrassende geluiden, smaken, kunst en bewegingen.

In Voel de stad wordt de stad tot leven gebracht met behulp van onderzoek naar kleur, textuur en geluid.

Benodigdheden

  • Smartboard met geluid
  • Schrijfmateriaal
  • Papier

Opdracht: Stadsrap

  1. Maak met de klas een wandeling rondom de school of ga voor de school staan. Laat de leerlingen op bepaalde punten hun ogen dicht doen en benoemen welke voertuigen en stadgeluiden ze horen. Schrijf alle geluiden op. Vraag de leerlingen of ze de geluiden ook kunnen voelen of alleen horen.
  2. Verdeel de klas vervolgens in groepen. Laat elke groep de geluiden opschrijven en toevoegen welke geluiden van voertuigen ze niet hebben gehoord, maar die wel bij de stad horen (ambulances, sirenes, fietsen etc..)
  3. Bekijk het filmpje over Project Molenwijk met rapper Umit Colgecen (YouTube).
    Bespreek na aan de hand van vragen als:
    Wat heb je gehoord? En wat nog meer?
    Wat wilden ze vertellen in hun rap denk je?
    Bekijk eventueel ook de nieuwsuitzending van Den Haag FM over de making-of: ‘Kids maken rap en clip over Molenwijk’ (YouTube).
  4. Geef de leerlingen de opdracht om hun eigen stadsrap te schrijven met de woorden en geluiden die ze eerder hebben opgeschreven.
    Tip: bekijk deze handleiding voor het schrijven van een rap (ketnet.be). Daar zijn ook beats te vinden waar de leerlingen een keuze uit kunnen maken.
  5. De leerlingen laten de raps aan elkaar horen.

Reflectievragen

  • Hoe ervaar je geluid als je je ogen dicht hebt?
  • Hoeveel voertuigen zijn er in jullie rap gebruikt?
  • Hoe zijn jullie tot de tekst voor jullie rap gekomen