13:45 Een wonderlijk gevoel

De visuele vondsten van M.C. Escher toegankelijk gemaakt

De wereldberoemde grafische kunstenaar M.C. Escher staat bekend om zijn spel met de begrippen eeuwigheid en oneindigheid en het toveren met perspectief en diepte. Zijn oeuvre is gevuld met vele indrukwekkende visuele vondsten. Vondsten die je op het verkeerde been zetten, je dwingen om echt goed te kijken en je dan alsnog laten afvragen wat er nu precies gebeurt. Dit visuele vernuft is lastig te vatten voor bezoekers met een visuele beperking. Eschers kunst lijkt dan ook nauwelijks geschikt voor blinden en slechtzienden.

Museum Escher in Het Paleis legt zich daar niet bij neer. Daarom zijn ze een uniek samenwerkingsproject gestart met de Haagse Hogeschool, de middelbare school ISW Hoogeland, stichting Koninklijke Visio, stichting Kubes en stichting Voorall. Technasium leerlingen van ISW Hoogeland onderzochten hoe de werken van Escher toegankelijk gemaakt kunnen worden voor mensen met een visuele beperking. Dat deden ze in twee opeenvolgende studiejaren. De eerste groep realiseerde een aantal tastobjecten die gebruikt worden tijdens speciale rondleidingen voor de doelgroep. Bij de tweede groep lag de focus op zelfstandig museumbezoek en op het onderlinge gesprek tussen ‘zienden’ en ‘niet-zienden’.

Dat resulteerde in ontwerpen voor een serie interactieve objecten die bezoekers sturen door middel van audio en ze laten voelen aan 3D-versies van bekende Escherprenten. Studenten Bestuurskunde van de Haagse Hogeschool schreven daarna een succesvolle subsidieaanvraag zodat deze objecten ook daadwerkelijk gerealiseerd konden worden. In dit proces is intensief samengewerkt tussen leerlingen, studenten, het museum, de doelgroep en de producent. De subsidieaanvraag is door meerdere donoren en fondsen goedgekeurd en daarom staan er nu drie professioneel gebouwde Multi-zintuiglijke objecten te pronken in de interactieve tentoonstelling op de tweede verdieping van het museum. Maar het leer- en ontwikkelproces bij alle betrokkenen dat nodig was om hier te komen is misschien nog wel belangrijker. Een proces dat misschien wel meer bijdraagt aan een inclusieve wereld op lange termijn dan de beleefobjecten zelf.

Dit is niet onopgemerkt gebleven. Voor dit project ontvingen ze de juryprijs van de RAAK Stimuleringsprijs. 

Erik Kersten zal een toelichting geven op het proces, het gezamenlijk doel van betekenisvol leren en de eindresultaten.

Met: Erik Kersten van Escher in het Paleis

Meer informatie