14:40 Balanceren met woorden

Hoe taal en rekenen verweven zitten in de kunsten.

Het ‘=’ teken is het meest onderschatte en tegelijkertijd allermooiste symbool van het onderwijs. Waar het onverbiddelijk rekenkundige ‘dat is zo!’ aanzet tot leren, daar maakt het filosofische ‘is dat zo?’ ruimte om te denken.

We staan er zelden bij stil, maar rekenen is eigenlijk toegepaste magie. We kunnen er mensen mee op de maan zetten, zonder dat we dat in de praktijk testen. Een danspose als metafoor geeft kinderen niet alleen een beeld van hoe rekenen er in de praktijk uitziet, het geeft ook context. Dans is dus ook rekenen, het woord LEPEL is rekenen en wipwappen op het schoolplein… is ook rekenen.

Cultuur gaat altijd over context en context is het weefsel dat van cultuur één geheel maakt. In deze lezing laten we zien hoe taal en rekenen verweven zitten in de kunsten en hoe je kunst en cultuur kunt gebruiken voor het verdiepen van onderwijskundige begrippen.

Wolf Brinkman en Miriam Bosman van School of Sleeping Dogs laten zien hoe zij met leerlingen op een eenvoudige manier vakoverstijgend werken.

Met: Wolf Brinkman en Miriam Bosman van School of Sleeping Dogs

Meer informatie