Het belang van de juiste rolmodellen

Het is voor veel leerlingen lastig om de verbinding met de kunstwereld te maken. Het lukt vaak niet om hen cultureel diverse voorbeelden te laten zien. Toch is het is van groot belang dat leerlingen in contact komen met de juiste rolmodellen. Suus Akkerboom ontwikkelde een educatief boek voor leerkrachten en een onderzoeksteam van de Universiteit Leiden deed een wetenschappelijk onderzoek naar het belang van de juiste rolmodellen.

Suus Akerboom, docent beeldende kunst bij Hofstad Lyceum, genomineerde voor de Kunst van het ontwerpen LKCA 2019

“Aan de hand van mijn educatieve boek ‘Voorbeelden van culturele diversiteit voor kunstonderwijs’ laat ik voorbeelden zien waarmee leerkrachten een handvat krijgen om in eigen lessen ruimte te creëren voor culturele diversiteit”.

Judi Mesman, Rosanneke Emmen en Tessa van Rozenberg, Universiteit Leiden

Begin 2018 startte het onderzoeksteam van het ‘Societal Challenges Lab’ van de Universiteit Leiden aan een onderzoeksproject naar de representatie en stereotypering van mannen, vrouwen en etnische minderheden in schoolboeken. Uit onderzoek in het buitenland blijkt dat vrouwen en etnische minderheden (a) minder vaak voorkomen dan je zou verwachten en (b) vaker stereotype worden afgebeeld. Maar hoe zit dat nou eigenlijk in Nederland? Wat kan er verbeterd worden en waarom is diversiteit in educatiemateriaal eigenlijk belangrijk?

Bekijk hier het onderzoek.

Bekijk hier Judi Mesman bij Wit Aan Zet #10: Representatie en stereotypering in schoolboeken

Lees ook het nieuwsartikel over het winnen van de synergy award (deze is wel in het Engels).