Leesgroep Muziekonderwijs

Voor iedereen die muziekles geeft in het primair onderwijs

De Leesgroep Muziekonderwijs is in 2020 gestart op initiatief vanuit het Leernetwerk Muziek.

Op 24 november organiseert CultuurSchakel de volgende Leesgroep Muziekonderwijs voor iedereen die muziekles geeft in het primair onderwijs. 

Datum en tijd: Woensdagmiddag 24 november 14.00-15.30
Locatie: Hybride - Fysiek bij CultuurSchakel en online
Onderwerp: Uitwisseling interessante publicaties en keuze

Inhoud
Iedere deelnemer ‘pitcht’ een boek of artikel waarvan die graag zou willen dat de anderen het lezen om in een volgende bijeenkomst over uit te wisselen. Tijdens de pitch benoem je wat jij zo waardevol vindt aan dat boek/artikel en waarom je het gezamenlijk wilt bespreken. Je hoeft het boek zelf nog niet gelezen te hebben, het kan ook zijn dat je benoemt wat jou er zo nieuwsgierig naar maakt. Op basis hiervan kiezen we de publicatie die we allemaal gaan lezen voor de eerstvolgende bijeenkomst.

Aanmelden kan binnenkort via het inschrijfformulier op deze pagina. 

Quotes deelnemers

Solveig Poortier, leerkracht Gelderlandschool en muziekspecialist

“Door het gezamenlijk van gedachten te wisselen over dat wat we lezen raak ik enorm geïnspireerd om kritisch te blijven kijken naar mijn muzieklessen en het helpt mij het belang van muziekonderwijs beter op de kaart te zetten.”

Marjolein Gijzel, vakleerkracht muziek en COH-expert op diverse scholen

"Ik vind de leesgroep heel waardevol! Het zet mij aan tot het daadwerkelijk lezen, luisteren of bekijken van belangrijke en interessante artikelen, video's en podcasts. Vervolgens is het enorm inspirerend om het er met elkaar over te hebben! Het zet je aan tot denken maar kan ook doorwerken in de lessen in de praktijk of de trainingen die ik geef."

Heb je vragen, ideeën of wil je alvast meer informatie? Neem contact op met Coby Wisse, cobywisse@cultuurschakel.nl 06 46941024

Over de Leesgroep Muziekonderwijs

We lezen publicaties die relevant zijn voor muziekonderwijs in het primair onderwijs. Deelnemers lezen voorafgaand aan een bijeenkomst allen dezelfde publicatie. Tijdens de bijeenkomst bespreken we de opgedane inzichten om zo onze kennis te verdiepen. De deelnemers bepalen gezamenlijk de keuze van het boek, artikel, video of podcast en het aantal bijeenkomsten.

In de gesprekken over de diverse publicaties in seizoen 20/21 bleken creativiteitsontwikkeling, persoonsvorming en eigenaarschap bij leerlingen terugkerende thema’s.

Het lezen en uitwisselen geeft de deelnemers zicht op waarom en hoe je de besproken thema’s in je muziekpraktijk in het primair onderwijs handen en voeten kunt geven.

Vorige edities Leesgroep Muziekonderwijs