Tips voor meer zichtbaarheid

Wil jij meer zichtbaarheid creëren voor jouw organisatie, maar weet je niet zo goed hoe? CultuurSchakel heeft alle tips en tricks voor jou op een rijtje gezet! Zo kan je bijvoorbeeld meer zichtbaarheid creëren via CultuurSchakel, maar ook via social media en met jouw content. Lees verder en leer hoe jouw organisatie meer zichtbaarheid kan krijgen.

Meer zichtbaarheid via CultuurSchakel  

Voor de Haagse kunst en cultuur deelnemers is het prettig om via één kanaal een overzicht te krijgen van de culturele aanbieders. Door je in te schrijven bij CultuurSchakel werk je mee aan het maken van één Haags cultureel overzicht, en op die manier word jij weer gevonden. Bied jij cursussen of workshops aan voor vrijetijdskunstenaars? Meld je dan gratis aan en maak een profiel aan op onze website. Je verschijnt dan als Haagse culturele aanbieder in het overzicht.

Ben je reeds ingeschreven en organiseer je een leuke activiteit? Plaats die dan in onze agenda via je account. Zo wordt jouw activiteit in de schijnwerpers gezet, waardoor die extra aandacht krijgt!

CultuurSchakel licht regelmatig kunstzinnige en culturele activiteiten uit op social media. Heb je een bericht waarvan je denkt dat het interessant is voor onze volgers? Tag ons dan in het bericht en wij zullen je bericht liken en/of delen. Volg ons op:

Social media tips

Heb je een profiel op onze website, maar wil je ook op je social media kanalen meer zichtbaarheid creëren? Dan hebben wij de volgende tips voor jou op een rijtje gezet:

  • Plaats je vaak een foto op je social media? Wissel dat dan eens af met een video, gifje/boomerang of ga eens live tijdens een interessante bijeenkomst! Gifjes en boomerangs kun je zelf maken door gebruik van giphy.com en Instagram (download hiervoor de ‘Boomerang’ app van Instagram).
  • Gebruik je wel hashtags (#) als je een Instagrambericht plaatst? Dat vergroot namelijk je zichtbaarheid! Iedereen zegt wat anders over het aantal hashtags. Plaats er zoveel als dat voor jou goed voelt. Plaats wel hashtags die te maken hebben met je post, zodat jouw (potentiële) volgers zich in de post kunnen vinden. Lees meer over het gebruik van hashtags in het artikel van Frankwatching.
  • Als je over een andere organisatie post, is het leuk om die organisatie te taggen (@) in je bericht. Op die manier krijgt de organisatie een melding van jouw tag en kan de organisatie je post liken en delen, wat voor meer zichtbaarheid zorgt. Ieder profiel heeft een eigen gebruikersnaam waardoor hij/zij getagd kan worden. Alleen: ieder kanaal heeft zijn eigen regels. Waar je op Instagram ieder profiel kan taggen, lukt dat op Facebook met een bedrijfsaccount moeilijk. Gelukkig is het met een kleine omweg ook mogelijk om personen te taggen! Andere organisaties taggen met je Facebook-bedrijfsaccount gaat wel gemakkelijk.
  • Heeft jouw bericht als doel om actie te ondernemen? Plaats dan een link naar jouw doelpagina en spoor ze aan om ernaar toe te gaan (‘Ga naar’, ‘Bekijk hier’, ‘Lees meer’, ‘Koop nu’). Dit wordt ook wel een ‘call-to-action’ genoemd. Zo worden jouw volgers in ‘actie’ geroepen om je website te bezoeken.
  • Volg ook andere kunst- en culturele organisaties op social media! Zo kan je hun berichten liken/delen of erop reageren. De kans dat ze dit ook bij jouw berichten gaan doen wordt op die manier ook weer groter.
  • Heb je veel linkjes die je in jouw Instagram-bio wilt zetten? Of vind je het irritant dat je bij elke nieuwe post van link moet wisselen in je Instagram-bio? Het is veel fijner als alle linkjes in één overzichtelijk archiefje staat, waar je volgers gemakkelijk bij kunnen. Gelukkig is er linktr.ee! Linktr.ee zet al je webpagina’s op een rijtje voor jou. De link van linktr.ee kun je personaliseren en plaats je dan weer in jouw insta-bio. Zo heb je toch meerdere linkjes bij elkaar! Weet je nou niet zo goed wat een Instagram-bio is en hoe je hier het meeste uithaalt? Kijk en leer hier meer over de Instagram-biografie.
  • Als je wilt dat jouw bericht op een snelle manier meer bereik en zichtbaarheid krijgt, is adverteren de oplossing. Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter hebben daar een eigen tool voor, super handig! Wat nog handiger is: Je kan je Facebook en Instagram account met elkaar koppelen. Dat betekent wanneer je op Facebook advertenties plaatst, dit automatisch ook op Instagram gebeurt!

Content tips

Ook met content kan je meer zichtbaarheid creëren! Dus ook daar hebben wij de volgende tips voor:

  • Stuur een nieuwsbrief naar je belanghebbenden. Wat staat er bij jullie op de agenda? Wat is belangrijk om te delen? Maak er een interessante nieuwsbrief van en deel het! Kijk hier hoe de ideale nieuwsbrief er uit ziet.
  • Het doel van je nieuwsbrief is meestal dat belanghebbenden je website bezoeken. Door hyperlinks van je website achter een button te plaatsen, stuur je ze direct door naar de pagina waarvan je wil dat ze bezocht worden. Roep daarbij op om ook daadwerkelijk op de button te klikken, zoals: ‘lees meer’, ‘meld je aan’ of ‘koop tickets’. Dat heet ook wel een call-to-action (een oproep tot actie).
  • Vraag om reviews over jouw organisatie! Zo ziet je doelgroep ook wat voor reputatie jouw organisatie heeft.
  • Ook via Google kan je meer zichtbaarheid creëren. Claim je locatie en vul het profiel in van je organisatie.
  • Geen ster in Photoshop? Dat maakt niet uit, want met canva.com kan je eenvoudig content en designs maken voor je website en social media berichten.
  • Een goed begin is het halve werk. Plan je content ruim van tevoren in, zodat je weet wat je te wachten staat. Dit kan je doen door een Google Spreadsheet aan te maken en deze te delen met je collega’s. Zo kan je inspelen op speciale (feest)dagen of weken en op tijd te beginnen met het maken van een campagne.
  • Het kan zijn dat als je doorlinkt naar een webpagina, de link erg lang en niet aantrekkelijk is. Gebruik bit.ly voor het verkorten en personaliseren van je linkjes! Het gebruik van gepersonaliseerde korte linkjes heeft veel voordelen. Bekijk hier de voordelen.