Blog Cultuuronderwijs op zijn Haags

Wat gebeurt er op het gebied van Cultuuronderwijs op zijn Haags?

Blijf op de hoogte van alles wat er te doen is rondom COH via onze blog. Volg het laatste nieuws, bekijk onze tips en interviews uit de praktijk met leerkrachten, culturele instellingen en kunstenaars.

Interview Janine Schott

Janine, van origine danseres, schreef mee aan de projectbeschrijvingen van de discipline dans en de toolbox.

Interview leerkrachten Helen Parkhurst

Sander en Karin werkten met hun groepen aan COH. Wat zijn de drijfveren van deze leerkrachten?

Interview Geert Snijders

Geert is een leerkracht op RKBS De Parkiet. Met zijn groep nam, en neemt, hij deel aan COH. 

Interview Stefanie Bitzigeio

Stefanie is grafisch ontwerpster en bezoekt voor COH scholen als Kunstenaar in de klas. Wat vinden kinderen van haar bezoek?

Interview Marja van Rossum

Marja is als filosoof intensief betrokken bij Cultuuronderwijs op zijn Haags. Wie is Marja? We stellen haar een aantal vragen.

Interview Anne Büdgen

Anne is dichter en komt als Kunstenaar in de klas langs op scholen binnen het project COH. We stellen haar een aantal vragen.

Tijdsinvestering leerkracht

Hoeveel tijd kost het de leerkracht om een project van Cultuuronderwijs op zijn Haags uit te voeren?

Verkeerskunst en street art

Hoe combineer je street art met verkeersborden en verkeerslichten?

Oh, oh Den Haag

Harry Jekkers vindt dat Den Haag zo is veranderd sinds hij het liedje ’Oh, oh Den Haag’ schreef. Wat is er zo veranderd?

Verschillende disciplines

In de wereld van de kunsten inspireren alle disciplines elkaar, dat zie je ook terug in de projecten van COH. Hoe werkt dit in de praktijk? 

Kunst en spelen

Doelloosheid en spelen: kan dat samen? Is het prettig om de leerlingen de kans te geven doelloos kunst te maken of doelloos te spelen? 

Kunstenaar in de klas

Aansluitend op de projecten van COH, is het mogelijk een kunstenaar in de klas uit te nodigen. Hoe je dit doet lees je hier.

Ik kan niet tekenen

De vijf stappen van het creatief proces. Meer vertrouwen voor leerlingen door een tekenopdracht volgens deze vijf stappen.

Bezoek de Haagsche dierentuin

Loop langs de kunstwerken in de omgeving van het Provinciehuismet met de dierentuinwandelroute. 

Interview Anouk Nooteboom

Voor het project COH, verzorgt Anouk de workshop creatief proces aan leerkrachten. Wat is haar ervaring?

Kunst en ordenen

Ursus Wehrli is een Zwitserse kunstenaar die kunst heeft gemaakt van ordenen. Een bron van inspiratie voor een hilarische les Beeldende kunst.

Kunstenaars in de leerlijnen - Zoro Feigl

In de projectbeschrijvingen van COH wordt vaak verwezen naar kunstenaars en hun kunstwerken. 

Samen kunst maken op school

Het verbindende karakter van samen kunst maken en COH.

Interview breakdancer Ben over COH

Als Kunstenaar in de klas is Ben betrokken bij COH. De leerlingen krijgen een kijkje in de beroepspraktijk.

Startbijeenkomst Daltonbasisschool Helen Parkhurst

Leerkrachten maken kennis met de leerlijnen tijdens een startbijeenkomst.

Interview meester Tim over COH

Meester Tim, leerkracht groep 7 van basisschool Onze Wereld, deelt zijn ervaring.

Subsidieregeling opleiding Cultuurbegeleider po

Voor leerkrachten in het basisonderwijs die zich verder willen specialiseren in cultuureducatie

Interview educatiemedewerker over COH

Het Historisch Museum en de Gevangenpoort zijn betrokken bij COH.

Beeldende Kunst en herfst

Hoe je van een knutselklassieker een volwaardige kunst- en cultuurles kunt maken.

Interview drummer Rick Kuyper over COH

Als Kunstenaar in de klas is Rick betrokken bij COH. De leerlingen krijgen een kijkje in de beroepspraktijk.

Interview meester Wim over COH

Wim Hayes deelt zijn ervaringen over werken met de leerlijnen van Cultuuronderwijs op zijn Haags.