Interview meester Tim over COH

Meester Tim, leerkracht groep 7 van basisschool Onze Wereld, deelt zijn ervaring met ons over werken met de leerlijnen van Cultuuronderwijs op zijn Haags. Tim behandelt met zijn klas het thema Identiteit en de discipline Interdisciplinair.

“Door in gesprek te gaan met kunstenaars ging er echt een nieuwe wereld open voor de kinderen.”

Trotse meester Tim

“De meeste leerlingen van onze school komen niet in musea. Een uitstapje naar ateliers van kunstenaars gaat nóg een stapje verder: hier wordt de kunst gemaakt. Ik vind het geweldig de kinderen deze ervaring te kunnen bieden. Ze zijn allemaal zichtbaar onder de indruk”, aldus een trotse meester Tim. Zelf is hij niet met kunst en cultuur opgegroeid: “Ik hield het zelf ook af. Ik vond het saai. Daarom is dit alles voor mij ook een nieuwe ervaring. Ik wil mijn leerlingen graag wél met kunst en cultuur in contact laten komen; hun horizon erdoor verbreden. Het is dus belangrijk te zorgen dat het nooit saai voor ze is. Een uitstapje als dit is daar een goed voorbeeld van: in een spannende omgeving zelf zien, voelen en ruiken hoe alles gemaakt wordt. En de creatielessen waarmee we op school aan de slag gaan: vanuit niets gaan creëren.”

Museumdirecteur

Vandaag mogen de kinderen ook vanuit het oogpunt van een museumdirecteur kunstwerken beoordelen. Meester Tim: “Ik was trots om te zien dat de kinderen veel eerlijke vragen stelden aan de kunstenaars. Zoals: ‘wat kost zo’n stoel?’ en ‘waarom zou je niet gewoon naar Ikea gaan om een goedkopere stoel te kopen?’ Toen ze vervolgens uitgelegd kregen dat deze stoel met de hand gemaakt is en de handtekening van de maker draagt, zie je dat er echt een nieuwe wereld voor de kinderen open gaat.” “Ik ben zelf niet met cultuur opgegroeid, maar wil de horizon van mijn leerlingen er graag mee verbreden.”

Spannend

Met Cultuuronderwijs op zijn Haags gaat meester Tim nu ook zelf lessen geven over kunst en cultuur. “Dat vind ik best spannend, het is helemaal nieuw voor me. Ik vind het fijn dat je veel input krijgt en de lessen vervolgens naar eigen inzicht kan indelen. Het geeft veel houvast. Ik hoop de kinderen nog meer te kunnen leren over kunst. Ze hoeven het niet leuk te gaan vinden, maar ik wil ze de verhalen erachter en de verdieping meegeven. En hopelijk lukt het me om te zorgen dat ze het niet saai vinden!”

Werken met COH?

Wil je Cultuuronderwijs op zijn Haags inzetten voor jouw school? Bekijk de leerlijnen in de Haagse Ladekast.