Interview meester Wim over COH

Wim Hayes, leerkracht groep 6 van basisschool De Christoffel, deelt zijn ervaringen met ons over werken met de leerlijnen van Cultuuronderwijs op zijn Haags.

"Tijdens het museumbezoek zag ik duidelijk het effect van de lessen in de klas!"

Lokale helden

Vol trots laat meester Wim de posters zien die zijn leerlingen hebben gemaakt van historische helden als Huijgens en Spinoza. “Het was zo’n leuk traject! We zijn gestart met een filosofisch gesprek: ‘wat is een held?’ Nadat we eerst fictieve helden als Superman en Spiderman hebben behandeld, maakten we de overstap naar het dagelijks leven. Wanneer ben je een held? De kinderen vonden je een held als je bijvoorbeeld iemand uit een brandend huis redt. Het bruggetje naar lokale helden was snel gemaakt: denk aan de vrijwilliger op de voetbalclub. Daarna hebben we de link naar de geschiedenis gemaakt, waaruit de posters ontstaan.”

De posterpresentatie staat de meester van groep 6 nog fris in het geheugen. “Het was bijzonder te zien hoe de groepjes samenwerkten, taken verdeelden en heel serieus overlegden. Ze gingen écht in gesprek over de persoon waardoor leuke posters zijn ontstaan.”

Museumbezoek Haags Historisch Museum

De afsluiting van de lessen was een museumbezoek. Wim: “Het bezoek aan het Haags Historisch Museum is mij goed bijgebleven. Toen pas bleek hóeveel de kinderen van de lessen hadden opgepikt. Het was een feest van herkenning en ik realiseerde me dat het goed voorbereiden van een museumbezoek ontzettend belangrijk is en het verschil kan maken. De kinderen kwamen nu al enthousiast en nieuwsgierig binnen waardoor de les een waardevolle verrijking was van wat we in de klas behandelden.”

Wim is zelf opgeleid als kunsthistoricus en heeft dus de nodige kennis over cultureel erfgoed: “Voor groepsleerkrachten zonder deze achtergrond is het super dat het lesmateriaal van Cultuuronderwijs op zijn Haags ter beschikking wordt gesteld. Het is altijd goed om te kunnen putten uit extra materiaal. Ik heb er zelf ook dankbaar gebruik van gemaakt. Vooral het filosofisch gesprek om het thema in te luiden was heel belangrijk. En hoewel ik ook de inzet van vakdocenten belangrijk vindt, staat de groepsleerkracht over het algemeen dichterbij de kinderen. Daardoor kan je dieper op de inhoud ingaan en is er meer aandacht voor persoonlijke verhalen.

Aandacht voor kunst en cultuur

De aandacht voor creativiteit is zichtbaar binnen De Christoffel: de gangen hangen vol met kunstwerken van de kinderen en posters roepen op mee te doen met de talentenjacht ’De Chris Factor’. Maar Wim wil nog meer aandacht voor kunst en cultuur en gelukkig staat dit ook bij de directie hoog op de agenda: “Kunst en cultuur kan de kinderen verrijken en geeft hen nieuwe inzichten. Het belangrijkste dat ik hen wil meegeven is om te genieten van kunst en er plezier van te hebben. De rest komt dan vanzelf!”

Werken met COH?

Wil je Cultuuronderwijs op zijn Haags inzetten voor jouw school? Bekijk de leerlijnen in de Haagse Ladekast.