Dans

In deze leerlijn onderzoeken de leerlingen de discipline Dans door zelf te dansen, dans te beleven en te presenteren en door te kijken naar professionele dans. Maat, ritme, sfeer, stijl en tempo komen altijd in beweging terug. De koppeling tussen beweging en muziek biedt veel mogelijkheden om te werken aan het lichaamsbewustzijn van de leerling.

Dans is taal -en cultuurdoorbrekend en door te dansen of dans te maken ontwikkelen de leerlingen zelfvertrouwen, een bepaald lichaamsbewustzijn en een manier om zich non-verbaal uit te drukken.

Binnen de projecten is veel aandacht voor het ontwikkelen van vaardigheden als concentratie, doorzettingsvermogen, inzet, nieuwsgierigheid en samenwerking. Onderwijs dat deze vaardigheden en het creatief vermogen ontwikkelt, helpt leerlingen binnen en buiten bestaande kaders te leren denken en werken.

Thema's

De leerlijnen van Cultuuronderwijs op zijn Haags bevatten materiaal voor acht disciplines. Deze zijn samengesteld aan de hand van vier thema’s, die passen bij de leeftijd en ontwikkeling van leerlingen.

Projectsamenvattingen per discipline

Projectsamenvattingen Dans