Interdisciplinair

De leerlijn Interdisciplinair wijkt in structuur en vorm af van de andere leerlijnen. De kwaliteiten en voorkeuren van de groepsleerkracht en leerlingen en het gezamenlijke ontwerpproces vormen de basis van deze leerlijn. De betekenisgeving binnen de projecten staat in relatie met het bestaande curriculum van de school, de tradities binnen de school of actuele maatschappelijke gebeurtenissen.

Bij de zoektocht naar het nog onbekende eindresultaat leren de leerlingen vormen en technieken te selecteren die de zeggingskracht van het eindresultaat kunnen versterken. Ze ervaren de ruimte en de mogelijkheden van de verschillende kunstdisciplines. Daarnaast ontdekken ze met welke vormen ze affiniteit hebben en waar hun talenten liggen.

Binnen de projecten is veel aandacht voor het ontwikkelen van vaardigheden als concentratie, doorzettingsvermogen, inzet, nieuwsgierigheid en samenwerking. Onderwijs dat deze vaardigheden en het creatief vermogen ontwikkelt, helpt leerlingen binnen en buiten bestaande kaders te leren denken en werken.

Thema's

De leerlijnen van Cultuuronderwijs op zijn Haags bevatten materiaal voor acht disciplines. Deze zijn samengesteld aan de hand van vier thema’s, die passen bij de leeftijd en ontwikkeling van leerlingen.

 

Projectsamenvattingen 

Projectsamenvattingen Interdisciplinair