Literatuur

In de leerlijn Literatuur leren leerlingen taal te beleven. Door teksten te beluisteren, te lezen, te vertellen en zelf te schrijven leggen de leerlingen verbindingen naar hun eigen leven en naar de wereld om hen heen. Literatuur omvat vele soorten teksten zoals verhalen, (prenten)boeken, proza en poëzie, kranten, weblogs enz. Literatuur functioneert hier als een springplank naar nieuwe werelden.

Benoemen, verbeelden, lezen, luisteren, schrijven, beleven en betekenisgeven dragen bij aan de ontwikkeling van het vermogen om open waar te nemen. Leerlingen maken kennis met schrijvers, dichters, verhalenvertellers, musea en bibliotheken.

Binnen de projecten is veel aandacht voor het ontwikkelen van vaardigheden als concentratie, doorzettingsvermogen, inzet, nieuwsgierigheid en samenwerking. Onderwijs dat deze vaardigheden en het creatief vermogen ontwikkelt, helpt leerlingen binnen en buiten bestaande kaders te leren denken en werken.

Thema's

De leerlijnen van Cultuuronderwijs op zijn Haags bevatten materiaal voor acht disciplines. Deze zijn samengesteld aan de hand van vier thema’s, die passen bij de leeftijd en ontwikkeling van leerlingen.

Projectsamenvattingen

Projectsamenvattingen Literatuur