Identiteit

Wie ben ik? Op die allesbepalende vraag formuleren leerlingen stap voor stap hun antwoord. Cultuuronderwijs helpt ze om hun blik te verruimen en dit soort levensvragen van verschillende kanten te bekijken. De projecten van het thema ‘Identiteit’ dragen hier elk op hun eigen manier aan bij.

Bij de discipline dans worden leerlingen zich bijvoorbeeld bewust van hun eigen lichaam en ontwikkelen ze hun gevoel voor stijl. Bij beeldende kunst ervaren ze hoe kleuren emoties kunnen oproepen en ontdekken ze dat je bij een zelfportret heel goed over jezelf moet nadenken. En bij literatuur spelen de leerlingen met hun eigen naam en doen ze onderzoek naar hun helden, ook een onderwerp dat alles met identiteit te maken heeft. Weer andere invalshoeken van het thema zijn te vinden bij de disciplines cultureel erfgoed, mediacultuur, muziek, theater en de interdisciplinaire projecten.

Naast identiteitsvragen komen ook verwante onderwerpen zoals privacy en de relatie met anderen aan bod. Zo leggen de projecten de verbinding tussen cultuur, persoonlijke beleving en de dagelijkse realiteit van leerlingen. Haagse kunstenaars en culturele instellingen helpen om er onvergetelijke lessen van te maken.

Projectoverzicht en samenvattingen Identiteit

Themafilmpjes Identiteit

Voor vier leeftijdsgroepen is een eigen animatiefilmpje gemaakt met verschillende karakters om het thema Identiteit te introduceren in de klas. Wat betekent Identiteit? En hoe sluiten kunst en cultuur vanuit verschillende disciplines daarbij aan? Bekijk de vier themafilmpjes van Identiteit voor een korte introductie.

Disciplines

De leerlijnen van Cultuuronderwijs op zijn Haags bevatten materiaal voor acht disciplines. Deze zijn samengesteld aan de hand van de thema’s, die passen bij de leeftijd en ontwikkeling van leerlingen.