Verhalen

Leerlingen zijn vanaf hun geboorte opgegroeid met verhalen en ze beschikken over een natuurlijk verteltalent. Dit is het vertrekpunt van het thema ‘Verhalen’. Sprookjes, verhalen en prentenboeken zijn vertrouwd voor leerlingen in de kleutergroepen, maar in de projecten van dit thema staan ze hier voor het eerst uitgebreid bij stil. Ze worden zich bewust van de structuur van verhalen, bijvoorbeeld door de volgorde van een verhaallijn te veranderen. Een andere opdracht is het bedenken van eigen verhalen en geluiden bij bestaande illustraties.

Om variëren draait het ook bij de hogere onderbouwgroepen. De leerlingen ontdekken dat je verhalen op eindeloos veel manieren kunt vertellen, ook in kunstvormen als dans, muziek, beeldende kunst en film. Ook games zijn in wezen verhalen en ook met deze vorm experimenteren ze.

In de bovenbouw ligt de nadruk op de interpretatie van verhalen. De leerlingen leren over de functie, betekenis, opbouw, inhoud en emotie van een verhaal. In de hoogste groepen komt ook non-fictie aan bod. Met oorlogsmemoires, wereldverhalen en overleveringen uit verschillende culturen worden herinneringen vastgelegd en doorgegeven. In alles zit een verhaal, is de rode draad van dit thema. 

Haagse culturele instellingen en kunstenaars zijn ook bij dit thema beschikbaar voor inspirerende uitstapjes en waardevolle aanvullingen op uw lessen. Kijk bij de projecten voor suggesties of vraag ernaar bij uw cultuurcoach.

Projectoverzicht en samenvattingen Verhalen

Themafilmpjes Verhalen

Voor vier leeftijdsgroepen is een eigen animatiefilmpje gemaakt met verschillende karakters om het thema Verhalen te introduceren in de klas. Wat betekent Verhalen? En hoe sluiten kunst en cultuur vanuit verschillende disciplines daarbij aan? Bekijk de vier themafilmpjes van Verhalen voor een korte introductie.

Disciplines

De leerlijnen van Cultuuronderwijs op zijn Haags bevatten materiaal voor acht disciplines. Deze zijn samengesteld aan de hand van de thema’s, die passen bij de leeftijd en ontwikkeling van leerlingen.