Spring naar hoofdinhoud

De Haagse Cultuuronderwijs Dag 2025 Kunst. Juíst nu! 

Kansengelijkheid. Focus op de basisvaardigheden. Digitalisering. Polarisatie. Een paar kernwoorden uit het onderwijs van nu. Hoe verhouden kunst en cultuur zich daartoe? Welke rol spelen zij? En wat betekenen de reacties op cultuur in de klas van nu? Kortom: waarom kunst, en waarom juíst nu? 
 

Wat gaan we doen?

Op woensdagmiddag 21 mei 2025 organiseert CultuurSchakel hét jaarlijkse Haagse evenement voor iedereen die in cultuur en/of onderwijs werkt: de Haagse CultuurOnderwijsDag (HCOD).

Net als vorig jaar ontmoeten we elkaar in De Regentes. Samen verdiepen we ons in de impact van kunst in de klas van vandaag. Wil jij samen met ons het verschil maken? Dan mag je dit evenement niet missen!

Na deze middag heb je bergen kennis en inspiratie opgedaan. Ook heb je fijn kunnen bijpraten met collega's uit het onderwijs en het culturele veld.

Datum en tijd:       woensdag 21 mei 2025, 13.00 - 17.30 uur
Locatie:                 De Regentes, Weimarstraat 63, 2562 GR Den Haag
Entree:                  Gratis

Programma op 21 mei 

13.00 tot 13.30 - Inloop
13.30 tot 14.15 - Opening en keynote
14.30 tot 15.30 - Deelsessies
15.30 tot 15.50 - Pauze
15.50 tot 16.35 - Verrassende terugblik en afsluiting
16.35 tot 17.30 - Netwerkmoment

 

HCOD2025 in beeld

Accepteer marketing-cookies om deze video te bekijken.

 

Slotgedicht door de Barguijs

op deze leerweg zijn we samen op reis

we zagen dat het stellen van de juiste vragen ontwapenend kan zijn

we hadden onze handen in de lucht en

zelfs met lege handen maken we geluid

het is zien en gezien worden

op de plaatsen waar je elkaar kruist

het is je vinden in de digi-taal en

vertegenwoordigd worden in een diversvaardige onderwijspraktijk

in een wereld vol koude functionaliteit

zijn kunst & cultuur onderdelen waar ons leven waarde van krijgt

onze hartslag kan versnellen én ons adem aanreikt

ons wereldbeeld kan veranderen

ons verrijken met kritiek

ons begrepen laten voelen

of gesteund in perspectief

zelfs als de wereld tegen je lijkt te zijn

ik heb het over het praten over de leidende Palestijn

 

in de stad van verschillende harde gevoelens

begonnen we met een ongemak expert

die me op mijn gemak liet voelen

want hij stond voor onderdrukte groepen

en misschien lag de rode lijn als ventielfunctie gevoelig

je mag tegenwoordig ook niks meer zeggen

maar om mij heen stikt het van watermeloenen

en over de vreselijkheid in Palestina valt niet te zwijgen

Mounir, dankjewel voor het benoemen

 

de zwaarte van de wereld vraagt om verdoving

met onze smartphones als ziektebeeld

oude patronen zie ik op het nieuws te veel

kunnen we kunst en cultuur gebruiken als coping

 

als een vorm van veiligheid

als een vorm van onderwijs

zodat je op onze hyperculturele samenleving bent voorbereid

zodat je kan reflecteren op welke principes je hebt

laat het samenkomen

onderwijs vraagt je wie je wilt worden

kunst vraagt wie je bent

 

het zit ’m in de mensen

in het gaan over drempels

het zit ’m in Moerwijk Forever

 

maar wat als je jezelf niet terugvindt in de klas

als je samen een schip wilt bouwen

leer samen verlangen naar de zee

leer elkaars eb en vloed te bewonderen

en de richting zien waarop het beweegt

 

want gezien worden is onmisbaar

ik herinner mijn leraar Grieks nog, meneer Gras

ondanks dat ik een 3 haalde, vroeg hij mij om de muziek die ik luisterde

de poëzie die ik las

hij gaf me geen preek om mijn lage cijfers of waarom ik er niet kwam

hij vroeg naar

de films die ik keek

en naar wat ik schreef

hij zag mij niet voor wie ik moest zijn, maar voor wie ik was

er schuilt altijd een wereld achter degene die je ziet in de klas

ik had hier vandaag niet gestaan als ik die leraar niet had

hij is kunst

hij is cultuur

 

leraar of leerling, wanneer zijn we wat

we stapten in verschillende rollen

hadden het over stereotypes

 

we leerden om te leren

maar leren we, naast begrijpen, dat het verkrijgen van begrip iets van je verwacht

waar bevragen we

leerlingen zijn een spiegel voor de docent

wat zie je dan

 

jezelf

als je een selfie-safari

niks tegen selfie-safari’s

van wat ik hoor zijn ze magisch

 

maar

ben jij status quo

of laat je ruimte over voor differentiatie

voor genderinclusiviteit

of inclusieve rolmodellen

culturele sensitiviteit en diversiteit in mobiliteit

 

en kunnen wij één kunst en culturele lesmethode ontwikkelen voor iedereen

hoe zorg je dat je echt luistert

horen wij dan alle stemmen

of toch alleen de luidste

 

want op deze leerweg zijn we samen op reis

we zagen dat het stellen van de juiste vragen verademend kan zijn

het is zien en gezien worden

op de plaatsen waar je elkaar kruist

het is je vinden in de digi-taal en

vertegenwoordigd worden in een diversvaardige onderwijspraktijk

in een wereld vol koude functionaliteit

zijn kunst & cultuur onderdelen waar ons leven waarde van krijgt

onze hartslag kan versnellen én ons adem aanreikt

het is gister

het is morgen

het is nu

het is er altijd

kan ik hier niet neutraal over zijn

want door kunst en cultuur schakelen wij

Tot volgend jaar!

Met vriendelijke groet, de Cultuurcoaches van de afdeling Schooltijd van CultuurSchakel.

CultuurSchakel brengt je verder in kunst en cultuur in Den Haag

Bezig met inladen van resultaten