
De Haagse Cultuuronderwijs Dag 2025 Kunst. Juíst nu!
Kansengelijkheid. Focus op de basisvaardigheden. Digitalisering. Polarisatie. Een paar kernwoorden uit het onderwijs van nu. Hoe verhouden kunst en cultuur zich daartoe? Welke rol spelen zij? En wat betekenen de reacties op cultuur in de klas van nu? Kortom: waarom kunst, en waarom juíst nu?
Wat gaan we doen?
Op woensdagmiddag 21 mei 2025 organiseert CultuurSchakel hét jaarlijkse Haagse evenement voor iedereen die in cultuur en/of onderwijs werkt: de Haagse CultuurOnderwijsDag (HCOD).
Net als vorig jaar ontmoeten we elkaar in De Regentes. Samen verdiepen we ons in de impact van kunst in de klas van vandaag. Wil jij samen met ons het verschil maken? Dan mag je dit evenement niet missen!
Na deze middag heb je bergen kennis en inspiratie opgedaan. Ook heb je fijn kunnen bijpraten met collega's uit het onderwijs en het culturele veld.
Datum en tijd: woensdag 21 mei 2025, 13.00 - 17.30 uur
Locatie: De Regentes, Weimarstraat 63, 2562 GR Den Haag
Entree: Gratis
Programma op 21 mei
13.00 tot 13.30 - Inloop
13.30 tot 14.15 - Opening en keynote
14.30 tot 15.30 - Deelsessies
15.30 tot 15.50 - Pauze
15.50 tot 16.35 - Verrassende terugblik en afsluiting
16.35 tot 17.30 - Netwerkmoment
Opening en keynote
Politicoloog, bekroond journalist, theater- en expositiemaker én cultureel ondernemer
Mounir Samuel (1989) trapt af met een wervelende keynote. Hij benadrukt het belang en de noodzaak van kunst- en cultuuronderwijs.

DEELSESSIE over INCLUSIEF CULTUURONDERWIJS
Divers en inclusief cultuuronderwijs, wat betekent dat voor een leerling? En wat doet het met een leerling als het aanbod, de verhalen en het taalgebruik divers en inclusief zijn, of juist niet? Deze sessie gaat over inclusief taalgebruik en rolmodellen in cultuuronderwijs.

DEELSESSIE - CULTUUR. DE VER VAN MIJN BED SHOW
Waar komt weerstand van leerlingen bij culturele activiteiten vandaan, en vooral: welke aanpak zou kunnen werken? We gaan dit verkennen door nagespeelde praktijkvoorbeelden.

DEELSESSIE over KUNST & TAAL
Hoe kan kunstonderwijs verrijkt worden met taal? Hoe kan taal bijdragen aan muzikaal spel? Belangrijke vragen die worden onderzocht in de onderwijspraktijk. Stof tot nadenken dus!

DEELSESSIE over DIGITAAL CULTUURONDERWIJS
Met digitaal cultuuronderwijs bereik je jongeren beter en houd je ze blijvend betrokken. Maar wat is goed digitaal cultuuronderwijs? Hoe zet je het in? Waarom sluit dit zo mooi aan bij de digitale denkwijze van de leerling?

DAGAFSLUITING
Een verrassende terugblik en waardevolle afsluiting van de middag door de Barguijs. Speels, kwetsbaar en interactief nemen ze ieder publiek mee. Of ze nu op het Lowlands festival staan, of een politiek debat afsluiten maakt hen niks uit. De synergetische energie spreekt voor zich. Dit mag je niet missen!

HCOD2025 in beeld
Slotgedicht door de Barguijs
op deze leerweg zijn we samen op reis
we zagen dat het stellen van de juiste vragen ontwapenend kan zijn
we hadden onze handen in de lucht en
zelfs met lege handen maken we geluid
het is zien en gezien worden
op de plaatsen waar je elkaar kruist
het is je vinden in de digi-taal en
vertegenwoordigd worden in een diversvaardige onderwijspraktijk
in een wereld vol koude functionaliteit
zijn kunst & cultuur onderdelen waar ons leven waarde van krijgt
onze hartslag kan versnellen én ons adem aanreikt
ons wereldbeeld kan veranderen
ons verrijken met kritiek
ons begrepen laten voelen
of gesteund in perspectief
zelfs als de wereld tegen je lijkt te zijn
ik heb het over het praten over de leidende Palestijn
in de stad van verschillende harde gevoelens
begonnen we met een ongemak expert
die me op mijn gemak liet voelen
want hij stond voor onderdrukte groepen
en misschien lag de rode lijn als ventielfunctie gevoelig
je mag tegenwoordig ook niks meer zeggen
maar om mij heen stikt het van watermeloenen
en over de vreselijkheid in Palestina valt niet te zwijgen
Mounir, dankjewel voor het benoemen
de zwaarte van de wereld vraagt om verdoving
met onze smartphones als ziektebeeld
oude patronen zie ik op het nieuws te veel
kunnen we kunst en cultuur gebruiken als coping
als een vorm van veiligheid
als een vorm van onderwijs
zodat je op onze hyperculturele samenleving bent voorbereid
zodat je kan reflecteren op welke principes je hebt
laat het samenkomen
onderwijs vraagt je wie je wilt worden
kunst vraagt wie je bent
het zit ’m in de mensen
in het gaan over drempels
het zit ’m in Moerwijk Forever
maar wat als je jezelf niet terugvindt in de klas
als je samen een schip wilt bouwen
leer samen verlangen naar de zee
leer elkaars eb en vloed te bewonderen
en de richting zien waarop het beweegt
want gezien worden is onmisbaar
ik herinner mijn leraar Grieks nog, meneer Gras
ondanks dat ik een 3 haalde, vroeg hij mij om de muziek die ik luisterde
de poëzie die ik las
hij gaf me geen preek om mijn lage cijfers of waarom ik er niet kwam
hij vroeg naar
de films die ik keek
en naar wat ik schreef
hij zag mij niet voor wie ik moest zijn, maar voor wie ik was
er schuilt altijd een wereld achter degene die je ziet in de klas
ik had hier vandaag niet gestaan als ik die leraar niet had
hij is kunst
hij is cultuur
leraar of leerling, wanneer zijn we wat
we stapten in verschillende rollen
hadden het over stereotypes
we leerden om te leren
maar leren we, naast begrijpen, dat het verkrijgen van begrip iets van je verwacht
waar bevragen we
leerlingen zijn een spiegel voor de docent
wat zie je dan
jezelf
als je een selfie-safari
niks tegen selfie-safari’s
van wat ik hoor zijn ze magisch
maar
ben jij status quo
of laat je ruimte over voor differentiatie
voor genderinclusiviteit
of inclusieve rolmodellen
culturele sensitiviteit en diversiteit in mobiliteit
en kunnen wij één kunst en culturele lesmethode ontwikkelen voor iedereen
hoe zorg je dat je echt luistert
horen wij dan alle stemmen
of toch alleen de luidste
want op deze leerweg zijn we samen op reis
we zagen dat het stellen van de juiste vragen verademend kan zijn
het is zien en gezien worden
op de plaatsen waar je elkaar kruist
het is je vinden in de digi-taal en
vertegenwoordigd worden in een diversvaardige onderwijspraktijk
in een wereld vol koude functionaliteit
zijn kunst & cultuur onderdelen waar ons leven waarde van krijgt
onze hartslag kan versnellen én ons adem aanreikt
het is gister
het is morgen
het is nu
het is er altijd
kan ik hier niet neutraal over zijn
want door kunst en cultuur schakelen wij
Tot volgend jaar!
Met vriendelijke groet, de Cultuurcoaches van de afdeling Schooltijd van CultuurSchakel.

Nienke van Olphen
Projectleider cultuureducatie met kwaliteit
Nienkes missie? Zoveel mogelijk Haagse leerlingen laten kennismaken met kunst en cultuur! Ze brengt scholen en culturele instellingen samen en zorgt ervoor dat subsidies zo zinvol mogelijk worden besteed. Wat wij zo fijn vinden aan Nienke? Haar scherpe analytische blik. Ze is niet alleen goed met cijfers, maar ook met mensen – en altijd positief. Kan iets anders of beter? Dan duikt Nienke erin. Muziek is haar grote liefde. Vroeger speelde ze saxofoon, maar de afgelopen jaren vond ze haar uitlaatklep in zingen, gitaar spelen én achter de draaischijf, waar ze scheve (maar leuke) keramieken kopjes maakt.

Eugenie Kops
Projectmedewerker Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) & Coördinator planning cultuureducatie
Eugenie heeft dagelijks contact met culturele instellingen en scholen in Den Haag. Zo zorgt ze ervoor dat cultuurbezoeken vlekkeloos verlopen, en daar wordt ze blij van. Maar ook van cijfers, rapportages en overzicht krijgt Eugenie energie. Natuurlijk bezoekt ze zelf regelmatig musea — ze maakt gretig gebruik van haar museumjaarkaart. Daarnaast staan festivals en concerten elke maand -ja écht- in haar agenda.
Planning
Telefoon: 06 16 75 64 05
E-mail: planning@cultuurschakel.nl

Martine de Moor

Ingeborg Dennesen
Cultuurcoach po centrum
Ingeborg werkt al meer dan 10 jaar als cultuurcoach. Ze weet precies welke vragen ze moet stellen om erachter te komen wat een school of culturele instelling nodig heeft. En bij diversiteit, inclusie en kansengelijkheid staat ze net wat langer stil. Want dat is én blijft belangrijk. En wist je dat Ingeborg tijdens een reis naar Nepal haar liefde voor documentaire fotografie ontdekte? Ze studeerde af aan de kunstacademie en werkte als freelance fotograaf.

Maartje de Hart
Planning cultuureducatie & administratief medewerker
Plannen en organiseren? Dat is Maartje op het lijf geschreven. Met een groot organiserend vermogen regelt ze culturele activiteiten van begin tot eind. Maar ook voor hulp bij de communicatie rondom sollicitaties kloppen we bij Maartje aan. En ze zegt (bijna) altijd ja. Na werktijd zit Maartje allesbehalve stil: surfen, skeeleren, schaatsen, hardlopen, reizen en piano spelen. Want je bent tenslotte nooit te oud om te leren, vindt ze.
Planning
Telefoon: 06 16 75 64 05
E-mail: planning@cultuurschakel.nl

Herma Roos
Cultuurcoach po centrum & voorschoolse educatie
Herma organiseert veel van onze bijeenkomsten. Maar ze gaat ook graag in gesprek over cultuuronderwijs en reist de stad door naar culturele instellingen. Vervolgens aanwezig zijn bij een culturele activiteit, is de kers op de taart voor Herma. Want dan komt alles samen. Herma geniet van samenwerken en resultaten boeken. En in de weekenden gaat ze graag naar theatervoorstellingen of het filmhuis om te ontspannen.

Eric Schulp
Cultuurcoach po Loosduinen | so | fondsenwerving
Een KunstTreffer in het speciaal onderwijs? Eric staat voor je klaar! Hij adviseert scholen en culturele instellingen over cultuuronderwijs en subsidies. Want hij wil niets liever dan cultuuronderwijs terugzien in het schoolplan. Collega’s vinden het altijd gezellig met Eric, want hij zit vol humor. Als 18-jarige begon hij als pianoverkoper en op zijn twintigste ging hij naar het Conservatorium. En piano spelen is nog steeds zijn passie.

Niels Bon
Cultuurcoach mbo
Kunst en cultuur op het mbo? Niels is je aanspreekpunt! Want hij gelooft dat cultuureducatie bijdraagt aan verbeeldingskracht, talentontwikkeling én beter samenwerken. En dat vinden wij — en hopelijk jij — ook belangrijk. Niels ondersteunt cultuuraanbieders bij het opzetten van maatwerk- en co-creatieprojecten. En zijn uitgangspunt is altijd de behoefte van de student. Zijn behulpzaamheid en nieuwsgierigheid maken het fijn om met hem samen te werken. Leuk weetje: Niels maakt wekelijks zijn eigen kleding op een naaiatelier.

Gerbry Junte
Cultuurcoach po Leidschenveen-Ypenburg & coördinatie scholing
Volg je bij ons een cursus? Misschien krijg je dan wel les van Gerbry! Gerbry geeft namelijk een groot deel van het jaar de interne cultuurcoördinator cursus. Ook organiseert, faciliteert en coördineert ze van alles op het gebied van scholing en cultuuronderwijs. Je snapt het al: Gerbry kan plannen als de beste. Ze werkt met structuur, deskundigheid én gezelligheid. Om even uit haar hoofd en in haar lijf te komen, zingt Gerbry als eerste sopraan in een popkoor.

Jade Hulscher
Cultuurcoach vo
Wil je met je klas cultuureducatie naar een hoger niveau tillen? Of als culturele instelling scholen beter bereiken? Jade is de verbindende schakel. Ze gaat in gesprek met scholen, culturele instellingen en beleidsmakers om cultuureducatie mogelijk te maken voor élke Haagse leerling. Als Jade iets in gedachten heeft, gaat ze er volledig voor – en haar ideeën zijn ontzettend creatief. Naast haar werk als cultuurcoach is Jade ook DJ en eventorganisator. Uit haar DJ set klinkt muziek waar je vrij van gaat dansen: Ecstatic Dance!

Bobby Trins Schoof
Projectcoördinator Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK)
Projectcoördinator Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK)

Sibel Bagcan

Ludette El-Barkany
Cultuurcoach PO
Ludette is een van onze cultuurcoaches voor het primair onderwijs. Ze is gek op alles wat te maken heeft met kunst en cultuur, want kunst zet alles in beweging en zorgt voor verstilling. En die ervaring verdient ieder kind volgens Ludette.

Caroline Gresnigt
Cultuurcoach po Escamp & Segbroek
Al meer dan tien jaar is Caroline een van onze cultuurcoaches. Zo zorgt ze dat kunst en cultuur het leven verrijken van leerlingen in Den Haag. Caroline zit vol humor, is ongelofelijk creatief en werkt naast cultuurcoach als beeldend kunstenaar. Maar piano spelen en zingen in een koor doet ze óók.

Jonas van Veen
Cultuurcoach ve & po Escamp & Haagse Hout
Jonas doet van alles: hij onderzoekt, interviewt en analyseert. Maar hij helpt ook scholen met cultuuronderwijs, organiseert bijeenkomsten en faciliteert trainingen voor pedagogisch professionals en culturele aanbieders. Jonas brengt rust en is altijd nieuwsgierig. Daarom werken we ook zo graag met hem. Jonas vind je in de avonden achter zijn drumstel of bij een concert. Genietend van de muziek.

Pauline Verhallen
Hoofd afdeling Cultuuronderwijs
Zoek je iemand die alles over CultuurSchakel weet? Klop dan bij Pauline aan. Pauline zet namelijk onze grote lijnen uit, van jaarverslag tot (beleids)plan. Twee van haar krachten zijn luisteren en verbinden. Zo zorgt ze dat iedereen in haar team de ruimte heeft om te groeien. In haar jeugd begon Pauline met zingen in een kinderkoor. En met zingen, is ze nooit meer gestopt. Het is haar uitlaatklep na een drukke dag.

Özgür Savas
Programmamedewerker BinnenBuiten & cultuurcoach po Laak & Segbroek & mbo
Als cultuurcoach helpt Özgür scholen met het ontwikkelen van hun visie op cultuuronderwijs. Hoe past kunst en cultuur binnen het curriculum? Hij brengt culturele aanbieders, kunstvakdocenten en scholen samen. Want hij vindt kunst en cultuur enorm belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Özgür zijn enthousiasme en energie werken aanstekelijk. En hij houdt altijd rekening met de ander.

Henri van den Berg
Cultuurcoach po & vo
Op zoek naar een cultuurcoach voor het primair of voortgezet onderwijs? Klop dan aan bij Henri. Zijn warme persoonlijkheid, behulpzaamheid en zorgvuldigheid maken samenwerken met hem een feestje. Henri stelt de juiste vragen, zoekt naar antwoorden en zorgt altijd voor verheldering. Hij weet de sfeer altijd luchtig te houden, door zijn grapjes. En wist je dat Henri al van jongs af aan drumt? Als kind trommelde hij overal op en hij kon dus zijn geluk niet op toen hij zijn eerste drumles had. En met drummen is hij niet meer gestopt.

Noël Sies
Cultuurcoach vo
Kunst en cultuur in het voorgezet onderwijs? Noël regelt het. Hij weet precies wat werkt voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. En als hij het een keer niet weet, dan probeert hij wat nieuws uit. Want Noël is een professional tinkerer. En op de nieuwe kennis, borduurt hij vervolgens voort. In zijn vrije tijd probeert Noël ook van alles uit: van tekenen tot schilderen en fotograferen.

Coby Wisse
CultuurSchakel brengt je verder in kunst en cultuur in Den Haag