10-09-2025

Training Kleintjekunst

Een training volgens de interdisciplinaire en zintuiglijke werkwijze van Kleintjekunst. Voor kunstenaars/kunstvakdocenten werkzaam binnen de Voorschoolse Educatie in Den Haag.

  • Gegeven door Cathalijne Smulders & Jooske Hommes-van Dooremalen
  • Woensdagochtend 10 september, 15 oktober en 19 november.
  • Inloop 9.00 | start 9.30 | eind 12.30
  • Haags Theaterhuis
  • Zaanstraat 80b 2515 TN Den Haag

Kleintjekunst heeft haar werkwijze ontwikkeld in samenwerking met kunstenaars, ontwerpers, pedagogisch medewerkers en cultuur- en orthopedagogen. De werkwijze gaat uit van het idee dat jonge kinderen over kunst leren op een zelfontdekkende manier door middel van het opdoen van zintuiglijke ervaringen waar hun hele lichaam bij betrokken is, in interactie met hun omgeving. Jonge kinderen leren door te ervaren, door te bewegen of door te voelen en zich uit te drukken in beeld, beweging, geluid, ritme of vorm. Omdat jonge kinderen leren door te ervaren, gebruiken kunstenaars lichaamstaal, visuele taal en geluid om informatie over te dragen en uit te wisselen.

 Wat ga je doen?

Na deze training heb je meer vaardigheden ontwikkeld om met jonge kinderen (0-4 jaar) te werken en heb je een breder scala aan mogelijkheden om met deze doelgroep op een zintuiglijke manier aan de slag te gaan.

Je leert over hoe jonge kinderen leren en zich ontwikkelen en hoe je je eigen praktijk daarop aan kunt laten sluiten als kunstvakdocent of kunstenaar. Hoe kun je zintuiglijk spel en materiaalonderzoek opwekken? Hoe doe je dat op een performatieve manier? We observeren en bespreken samen wat kinderen leren tijdens zintuiglijk spel. We ontwerpen zelf creatieve tools, stellen spelmateriaal samen (uit eenvoudige kosteloze materialen), geven vorm aan de omgeving (als derde pedagoog) en oefenen met het inzetten van non-verbale, dramatische en muzikale vormen van overdracht.

 Aan de orde komen:

  • Hoe creëer je een ruimte die het zintuiglijk leren en creatief onderzoek van jonge kinderen ondersteunt, uitnodigt en verdiept?
  • Hoe gebruik je provocaties bij het opwekken van de nieuwsgierigheid van het jonge kind en het opwekken van een creatieve/artistieke mindset:
  • Hoe kun je je eigen kwaliteiten als kunstvakdocent inzetten in jouw zintuiglijk onderzoek met de kinderen?

De training zit vol voorbeelden die nieuwsgierigheid opwekken en deuren openen voor creatief gebruik van alledaagse materialen en verschillende technieken. Deelnemers ervaren creatieve strategieën, die ze zelf kunnen toepassen in hun praktijk. Na iedere bijeenkomst volgt een opdracht, die de kunstvakdocenten/kunstenaars in hun eigen praktijk moeten uitvoeren. Deelnemers geven stap voor stap vorm aan een eigen programma die ze na afloop van de training onderzoeken en uitproberen op een VE-groep, waarbij de trainer aanwezig is om te observeren en feedback te geven.

Werk je al met jonge kinderen? Probeer de opdracht uit de training dan in deze setting uit.

Werk je nog niet met jonge kinderen? Geef dit tijdig aan, zodat we kunnen helpen bij het zoeken van een geschikte locatie.

 De training bestaat uit:

  • Telefonische kennismaking met de trainer.
  • 3 live bijeenkomsten van 3 uur op locatie van het Haags Theaterhuis
  • Deelnemers gaan een Kleintjekunst kunstenaar observeren om inspiratie op te doen en inzicht te krijgen in de werkwijze (vindt plaats tussen les 1 en les 2)
  • Na elke bijeenkomst is er een opdracht die je in de praktijk uitprobeert.
  • Tot slot rond je de training af door je eigen programma te onderzoeken en uit te voeren op een VE-groep, in aanwezigheid van de trainer.

Je kunt kosteloos opzeggen voor 1 september, daarna wordt €50,00 in rekening gebracht voor gemaakte kosten.

 

Voor vragen over deze training, neem contact op met Herma Roos en Jonas van Veen.

CultuurSchakel biedt deze training kosteloos aan vanuit Cultuureducatie met Kwaliteit.