Nieuwe kerndoelen: wat betekent dit voor cultuuronderwijs in Den Haag?
De Tweede Kamer heeft op 9 december ingestemd met de Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen. Hiermee zijn de vernieuwde kerndoelen voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs officieel vastgesteld. Voor scholen, ICC’ers en culturele partners in Den Haag roept dit vragen op: wat verandert er precies, en hoe kun je je hierop voorbereiden?
Waarom worden de kerndoelen vernieuwd?
De huidige kerndoelen zijn meer dan twintig jaar oud. Om deze beter te laten aansluiten op het onderwijs van nu, worden ze geactualiseerd. De nieuwe wet zorgt ervoor dat het ministerie de vernieuwde kerndoelen kan vastleggen, die eerder ontwikkeld zijn door Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO).
Lees meer:
Kunst en cultuur in de vernieuwde kerndoelen
Kunst en cultuur blijft een verplicht onderdeel van het curriculum. In de wet is er vastgelegd dat scholen werken met meerdere kunstdisciplines:
- Muziek,
- beeldende vormgeving,
- en één keuze uit dans, theater of film.
De kerndoelen benoemen onder andere doelen voor het ontwikkelen van creatieve vaardigheden, het onderzoeken en vormgeven van ideeën en het leren herkennen van culturele uitingen.
In de aanloop naar de behandeling in de Tweede Kamer is de formulering van de kunstdisciplines aangepast: waar eerder alle vijf disciplines gelijkwaardig waren benoemd, zijn nu muziek en beeldende vormgeving verplicht en kiezen scholen daarnaast uit dans, theater of film. Deze wijziging leidde tot discussie in het culturele en onderwijsveld. Deze gaat uitsluitend over het kerndoel ‘de leerling maakt kunst en cultuur’ (makend) en niet over ‘de leerling maakt kunst en cultuur mee’ (receptief). Voor culturele aanbieders met een receptief aanbod heeft dit geen directe gevolgen.
Wat kan dit betekenen voor Haagse scholen?
De Rijksoverheid verwacht dat de nieuwe kerndoelen vanaf schooljaar 2026–2027 stapsgewijs worden ingevoerd. Nu de kerndoelen officieel zijn vastgesteld, zullen scholen hun onderwijsaanbod op termijn toetsen aan deze nieuwe doelen. Voor sommige scholen kan dat een aanleiding zijn om hun cultuuronderwijs opnieuw in kaart te brengen.
In de kerndoelen is aandacht voor culturele ervaringen binnen en buiten de school. Dit biedt ruimte voor samenwerking met culturele partners in de stad.
Wat betekent dit voor cultureel Den Haag?
Den Haag heeft een breed aanbod aan culturele instellingen en professionals. Scholen kunnen dit aanbod benutten om onderdelen van de kerndoelen in de praktijk te brengen, bijvoorbeeld voor culturele ervaringen binnen en buiten de school.
CultuurSchakel ondersteunt scholen en partners
In 2026 organiseren we de eerste informatiebijeenkomsten voor culturele instellingen over de nieuwe kerndoelen. Tijdens deze bijeenkomsten verkennen we wat de kerndoelen betekenen voor de praktijk in Den Haag en hoe scholen en culturele partners elkaar hierin kunnen versterken.
Ook in onze ICC-cursus nemen we de nieuwe kerndoelen mee. ICC’ers werken vanuit hun eigen visie aan een concreet plan van aanpak voor cultuuronderwijs op school, waarbij de vernieuwde kerndoelen richtinggevend zijn.
Samen blijven we werken aan toegankelijk en betekenisvol cultuuronderwijs voor alle Haagse leerlingen.