Huis van Gedichten | Taal, poëzie en Spoken word

Wij bieden lessenseries waarin taal, poëzie en spoken word centraal staan. Bij alles wat wij doen, is plezier in taal het vertrekpunt.

Wat levert het de school op?

  • Werkdrukverlaging: de schrijfdocent neemt de klas tijdelijk over zodat de leerkracht tijd heeft voor andere taken.
  • Onderwijsondersteuning: de lessen sluiten aan bij actuele thema’s, taal-, burgerschap en talentontwikkeling.
  • Ontzorging: wij verzorgen de lessen.

Flexibele inzetbaarheid

  • Duur: lessen van 2 uur, halve dagen of hele dagen, flexibel ingepland met de school.
  • Periode: 6 weken, en in overleg afgestemd op de behoefte van de school.
  • Aantal docenten:op basis van groepsgrootte en in overleg met de school.
  • Schoolbreed: programma’s voor groep 1 t/m 8.
  • Deskundigheidsbevordering:inspiratie en trainingen voor leerkrachten op het gebied van creatief schrijven. 

Onze aanpak

Huis van Gedichten verzorgt lessenreeksen waarin taalontwikkeling, creatief schrijven en het creatieve proces een gelijkwaardige plaats innemen. Bijvoorbeeld ook in samenwerking met Art-s-cool waarbij beeld en taal gecombineerd worden.  Waar veel leerlingen taal zien als een van de vele dingen die ‘moeten’, draagt Huis van Gedichten bij aan de ontwikkeling van creativiteit en het sociaal emotioneel vermogen bij leerlingen. Wij laten zien dat niets moet en dat alles waardevol is. De leerlingen zijn de baas over hun eigen stem: welke gedachten en gevoelens willen zij verwoorden en hoe? Dit helpt de leerlingen bij het vormen van hun identiteit en uitdrukkingsvermogen. 

  • Thematisch: de lessenreeks sluit aan op actualiteiten of de thema’s van de school. 
  • Aansluiting kerndoelen: creatieve schrijflessen zijn gericht op taal-, burgerschap en talentontwikkeling.
  • Op maat: Samen bepalen we het aantal lessen, de duur, het thema en co-creatie afgestemd op de behoeften van de school.

Wat biedt het de leerling?

  • Plezier in taal: door spelenderwijs met taal bezig te zijn, ontdekken de leerlingen nieuwe kwaliteiten van zichzelf én geven zij een stem aan wie zij zijn en wat hen bezighoudt.
  • Zelfexpressie: Leerlingen leren gedachten en gevoelens verwoorden en voordragen op een manier die bij hen past.
  • Verbeeldingskracht: Taal, poëzie en spoken word prikkelen de fantasie en stimuleren creativiteit.
  • Waardevolle verhalen: De ontdekking dat iedereen een waardevol verhaal heeft dat gehoord mag worden – ook als de taalvaardigheid nog in ontwikkeling is – is een grote kracht en opent een wereld aan mogelijkheden.