Lonneke van Leth Dans | Dans en taal
Wij bieden lessen en projecten waarin dans en taal worden gecombineerd, in samenwerking met het Haags Theaterhuis. Bij alles wat we doen, staat plezier in bewegen, ontdekken en leren centraal.
Wat levert het de school op?
- Werkdrukverlaging: De lessen worden gegeven door een dansdocent en een theaterdocent, zodat de leerkracht ruimte heeft voor andere werkzaamheden.
- Onderwijsondersteuning: De lesprogramma’s sluiten aan bij kerndoelen taal, verbale en non-verbale communicatie, sociaal-emotionele vaardigheden, verbinding en welbevinden.
Flexibele inzetbaarheid
- Voor hele of halve klassen: zo ontstaat ruimte voor andere taken of verdieping.
- Duur: leuze uit halve of hele dagen.
- Periode: In overleg met de school.
- Altijd aanwezig: theater- en dansdocenten werken zelfstandig met de leerlingen.
- Uitbreiding mogelijk: in overleg kunnen extra vakdocenten worden ingezet, bijvoorbeeld op het gebied van film, beeld, muziek of stop motion.
Onze aanpak
- Thematisch en kerndoelgericht: samen met het Haags Theaterhuis ontwikkelen we lesprogramma’s die aansluiten bij thema’s of methodes zoals IPC, Jeelo en Blink. Zo ontstaat verdieping rond onderwerpen die op school centraal staan, met aandacht voor taal, communicatie, samenwerking en emotionele vaardigheden. Theater en dans worden door leerlingen beleefd, waarbij verdieping op het thema centraal staat.
- Projectmatig: we ontwikkelen samen met het Haags Theaterhuis en de school lesprogramma’s op maat, bijvoorbeeld rond taalvaardigheid of andere onderwerpen.
- Presentatie: in een aantal weken werken we met leerlingen toe naar een eindpresentatie waarbij ieders talent tot zijn recht komt.
- Op maat: we kunnen alle workshops en lestrajecten op maat maken, zodat er voor iedere gelegenheid en elk schoolniveau een passend aanbod beschikbaar is.
Wat biedt het de leerling?
Met onze danslessen bieden we leerlingen positieve ervaringen die hen helpen bij het opbouwen van bagage om te leren leven in een steeds veranderende samenleving en deze beter te begrijpen. Dansen heeft een positief effect op het zelfvertrouwen, zelfbeeld en sociaal gedrag van leerlingen. Zij leren zichzelf te presenteren, aarzelingen te overwinnen en meer empathie en begrip voor anderen te ontwikkelen. Daarnaast heeft dans een positieve invloed op de concentratie en de schoolprestaties.
- Creativiteit en zelfontdekking: leerlingen ontdekken door dans nieuwe manieren om zichzelf uit te drukken, samen te werken en thema’s te verbeelden.
- Zelfexpressie en zelfvertrouwen: leerlingen leren zichzelf te presenteren, aarzelingen te overwinnen en empathie te ontwikkelen.
- Onderzoek en samenwerking: door samen te bewegen, te spelen, te maken en te presenteren, ontwikkelen leerlingen verbeeldingskracht, taalvaardigheid en samenwerkingsvaardigheden.
- Plezier en presentatie: leerlingen beleven plezier aan bewegen, ontdekken hun eigen talenten en leren deze te presenteren.