Geld voor je basis

Aankondiging: van subsidie naar financiële ondersteuning

Vanaf deze zomer veranderen de mogelijkheden voor financiële ondersteuning bij CultuurSchakel. We spreken voortaan van financiële ondersteuning in plaats van subsidie. De voorwaarden worden duidelijker en het aanvragen eenvoudiger.
Door het wegvallen van coronagerelateerde extra middelen is het budget iets lager, maar er blijft een goede balans tussen ondersteuning van de basis en ruimte voor vernieuwing. Zo sluiten we aan bij de ontwikkelingen in het Haagse culturele veld.

Je kunt financiële ondersteuning aanvragen voor:

  • Artistieke ontwikkeling (bijv. coaching of workshops)
  • Kleine of grote presentaties van jouw groep
  • Basisondersteuning, zoals artistieke leiding en ruimtehuur

Belangrijke data

  • Binnenkort vind je alle nieuwe regelingen op onze website.
  • Vanaf 1 tot en met 15 september kun je een aanvraag indienen.
  • De ondersteuning geldt voor projecten in het najaar van 2025 of in 2026 (afhankelijk van de regeling).

Ben je een Haagse stichting of vereniging met een vaste groep die regelmatig samen amateurkunst beoefend? Kijk dan of je in aanmerking komt voor Geld voor je Basis! Deze financiële ondersteuning bestaat uit een bijdrage voor het honorarium van de artistieke leiding voor repetities van maximaal 50% tot een bedrag van € 2.500,- en een bijdrage in de huur van de repetitieruimte van maximaal 50% tot een bedrag van € 1.500,-.   

Stel, je hebt deze kosten opgevoerd: 

Voorbeeld 1
(kosten zijn hoger dan maximale bijdrage)
  Kosten 50% Bijdrage
Honorarium € 6.000,- € 3.000,- € 2.500,-
Zaalhuur € 2.500,- € 1.250,- € 1.250,-
Totaal bijdrage € 3.750,-
Ontvangen contributie € 3.915,-
Voorbeeld 2
(kosten zijn binnen maximale bijdrage)
  Kosten 50% Bijdrage
Honorarium € 4.500,- € 2.250,- € 2.250,-
Zaalhuur € 2.000,- € 1.000,- € 1.000,-
Totaal bijdrage € 3.250,-
Ontvangen contributie € 2.640,-
Totale bijdrage CultuurSchakel € 2.640,-

 

De vereisten: waar moet ik aan voldoen? 

  • Je kunt deze ondersteuning aanvragen als stichting of vereniging die minimaal 1 jaar bestaat, met een statutaire zetel/KVK inschrijving in Den Haag. Je organisatie heeft een culturele doelstelling voor beoefening van amateurkunst, zonder winstoogmerk. 
  • Je huurt een ruimte in Den Haag waar de activiteiten plaatsvinden en schakelt een professional in voor het leiden van de activiteiten.     
  • Er zijn per jaar minimaal 30 repetities of bijeenkomsten in Den Haag.     
  • Er zijn minimaal 10 actieve en betalende deelnemers of leden en de groep bestaat uit minimaal 50% Haagse deelnemers      
  • Je organiseert minimaal een keer per jaar een openbaar toegankelijke presentatie in Den Haag.     
  • De groep is online vindbaar, met bijvoorbeeld een eigen website, een profielpagina op cultuurschakel.nl of een actieve account op sociale media.   

Wat komt niet in aanmerking voor financiele ondersteuning? 

  • Projecten waar meer professionals aan deelnemen dan amateurs (of enkel professionals),
  • Reguliere lessen en eindejaarsafsluitingen,
  • Projecten van studenten,
  • Projecten met religieuze of politieke doeleinden,
  • Benefieten
  • Projecten met een winstoogmerk

Voldoe je aan deze voorwaarden?  

Vul dan voor 1 april het aanvraagformulier op de website in. Upload daarbij:

  • De ledenlijst
  • Het contributieoverzicht
  • De jaarrekening
  • Een bankafschrift
  • Een uittreksel KvK en statuten.

Binnen 3 maanden na de indieningsdeadline hoor je of je ondersteuning ontvangt. De hoogte van de ondersteuning berekenen we op basis van de door jou aangeleverde cijfers en volgens vaste regels. De beoordeling wordt uitgevoerd door de afdelingen Secretariaat, Financiën en Management van CultuurSchakel. Mocht er niet voldoende budget beschikbaar zijn, dan wordt de ondersteuning naar rato aangepast.

Waar moet je rekening mee houden bij het invullen van de formulieren: 

  • Het is niet mogelijk om andere informatie aan te leveren dan de sjablonen.  
  • Alleen repetitiekosten voor
    • Structurele kosten voor gebouwen (inclusief opslag) en buitenterreinen, personeel, administratie, ICT en andere vaste lasten komen niet in aanmerking voor financiële ondersteuning.
    • Bestuursleden van een vereniging of stichting mogen geen betaalde werkzaamheden verrichten voor de eigen organisatie. (volgens de Governance Code)     
  • Je kunt geen financiële ondersteuning ontvangen voor kosten die al door een andere partij worden gedekt.
  • De financiële ondersteuning is nooit hoger dan de contributie die de organisatie over het betreffende jaar ontving.
  • Kosten voor de aanschaf of afschrijving van machines of apparaten of voor structurele aanpassing van een fysieke ruimte komen niet in aanmerking voor financiële ondersteuning.

Goed om te weten 

  • Aanvragen en -afrekeningen die na de indieningstermijn worden ingeleverd, worden niet in behandeling genomen.
  • Een vereniging of stichting met meerdere actieve groepen kan voor maximaal drie groepen afzonderlijk financiële ondersteuning aanvragen. Deze groepen (entiteiten) hebben elk een eigen identiteit, profilering en presentatie en vallen onder het KVK-nummer van de rechtspersoon.    

Wat gebeurt er na toekenning?  

  • Je maakt een profiel aan op www.cultuurschakel.nl en plaats je de openbare presentaties in de agenda.
  • Gebruik het logo van CultuurSchakel in de publiciteitsuitingen. Het logo kun je hier downloaden.
  • Je kunt informatie aanleveren bij CultuurSchakel voor de promotie via nieuwsbrieven en sociale media-posts. We respecteren je intellectuele eigendomsrechten en zullen geen informatie delen die als vertrouwelijk is aangemerkt.
  • CultuurSchakel kan bij toekenning een voorschot verstrekken van maximaal 50% van het bedrag.
  • De financiële ondersteuning wordt vastgesteld voor het jaar waarin deze is aangevraagd, op basis van de gegevens van het voorgaande jaar.
  • Stel CultuurSchakel tijdig op de hoogte van wijzigingen in je organisatie. 

Wat gebeurt er na afwijzing en je bent het niet eens met de uitslag?  

CultuurSchakel doet hun uiterste best om zorgvuldig te besluiten, met hulp van externe commissieleden en diverse afdelingen binnen CultuurSchakel. Er is geen mogelijkheid tot bezwaar.    

 Deze regeling geldt vanaf 1 september 2025, waarmee voorgaande regelingen vervallen.   

Vragen?

Voor vragen over de basissubsidie kun je bellen met Els Hogendoorn via 06 469 416 47. Of mail naar Geldvoorje@cultuurschakel.nl