Kinderboekenweek 2025: Vol avontuur
Benodigdheden
- het boek Schatkamer van Mireille Geus en Evy Van Guyse
- papier en teken en knutselmateriaal
Tijdsinvestering: een aantal lessen naar wens van ca. 30 minuten
Schatzoeken
- Bekijk en bespreek het prentenboek Schatkamer van Mireille geus en Evy Van Guyse.
- Vraag aan de leerlingen of ze weleens mooie schatten hebben gevonden. Vertel dat jullie op zoek gaan naar verschillende soorten schatten. Wat zal de mooiste schat zijn die gevonden wordt? Waar hopen de leerlingen op? Laat ze erover vertellen.
- Voer naar aanleiding van de introductie een filosofisch gesprek. Stel hierbij (een aantal van) onderstaande vragen:
- Heb je weleens een schat gehad?
- Wat was de waardevolste schat?
- Zijn er soorten schatten?
- Is een schat altijd veel (geld) waard?
- Kan rommel een schat zijn?
- Kan een schat ook iets zijn wat je niet kunt vastpakken, of niet? Vertel.
Maak een keuze uit onderstaande mogelijkheden.
Schatzoekersavontuur in de klas.
- Laat de leerlingen een ‘schat’ meenemen vanuit huis of er een kiezen uit het klaslokaal. Of laat ze een tekening maken op een A5 velletje papier van een ‘schat’ . Pak de ‘schatten’ in of doe er een lintje om.
- Vorm tweetallen of drietallen. Laat de groepjes hun schatten verstoppen in het klaslokaal. Met elkaar tekenen ze een schatkaart met een route naar de verstopplek.
- Laat de twee of drietallen, die dat willen, om de beurt een schatkaart van een ander groepje gebruiken en laat ze hun schatzoekersavontuur ter plekke uitspelen, zonder voorbereiding. Lukt het om de schatkaart te ontcijferen en de schatten te vinden? Hoe gaat het samenwerken?
Je bent een schat.
- Laat de leerlingen hun belangrijkste positieve eigenschap kiezen. Voor deze eigenschap gaan de leerlingen een symbolische schatbewaarder maken. De schatbewaarder beschermt de positieve eigenschap, helpt je eraan herinneren op belangrijke momenten en versterkt de eigenschap.
- Bekijk en bespreek het werk van: edelsmid Anne Rose Regenboog. Laat de leerlingen een figuurtje of sieraad maken voor om hun nek, aan hun schooltas, op hun tafeltje. Ze maken gebruik van (rest) materialen zoals zilver- en goudpapier, kralen en knopen.
- De leerlingen bedenken in tweetallen een avontuur met hun schatbewaarders. Bijvoorbeeld: iemand probeert de goede eigenschap te stelen. Hoe lost de schatbewaarder dit op? Doet hij dat met een toverspreuk, of ligt er ergens een sleutel onder een steen? Laat de leerlingen hun verhaaltjes oefenen en uitspelen voor de groep. Bespreek de stukjes na.
Van een onschatbare waarde
- In deze opdracht stel je met de leerlingen een schat voor de toekomst samen. Wat willen we bewaren voor de toekomst? Wat is van onschatbare waarde?
- Zoek een bijzondere doos, kist of andere mogelijkheid om de schat in te bewaren.
Bedenk met elkaar wat er allemaal in zou moeten. Wat hebben we allemaal gevonden aan schatten tijdens het project? Alleen het allerbelangrijkste, mooiste en waardevolste gaat erin. Verstop de schat op een veilige plek.
- Schrijf er een verhaal of brief bij voor de gelukkige vinder. Hierin wordt verteld wat de betekenis is van de schatten. Overleg met de leerlingen wat zij willen vertellen aan de vinder. Stel de brief samen en lees deze voor aan de leerlingen.
Schatkamerklas.
Stel de gevonden, meegebrachte of gemaakte schatten tentoon in de klas. Hang de schatkaarten op. En laat de leerlingen over hun avonturen vertellen.