Kinderboekenweek 2025: Vol avontuur
Benodigdheden
- tekenmaterialen
- diverse (rest)materialen voor de onzichtbaarheidsmantels
Tijdsinvestering: 2 of 3 keer 30 minuten. 60 minuten voor de maakopdracht.
Waar is iedereen gebleven?
Er komt een collega-leerkracht de klas in met de mededeling dat je naar de directeur moet gaan voor een overleg. Alleen achtergebleven, bedenkt de collega dat hij of zij voor de grap iets stiekems gaat doen. Iedereen of een deel van de leerlingen gaat zich verstoppen. Als je terugkomt, speel je het spel mee. Bespreek het na met de leerlingen. Hoe is het om iets stiekem te doen?
Stiekeme acties
- Inventariseer met de leerlingen stiekeme acties, zoals fluisteren, iemand laten schrikken, een koekje stelen, een surprise maken, geheime briefjes schrijven, lezen in bed, je verstoppen, iemand verrassen en besluipen.
- Schrijf de bedachte acties op kaartjes. Laat de leerlingen op de voorkant de actie uittekenen.
- Maak een halve kring. Een leerling krijgt een willekeurig kaartje en beeldt de actie uit. De anderen mogen vertellen wat ze gezien hebben.
Onzichtbaarheidsmantel
- Bespreek met de leerlingen dat het heel handig is als je onzichtbaar bent wanneer je iets stiekem wilt doen.
- Bekijk en bespreek onderstaande YouTube-fragmenten over de onzichtbaarheidsmantel van Harry Potter:
- Bekijk bijvoorbeeld eindexamenwerk van de afdeling Textile van KABK-werk van Otilia Vieru
- Laat de leerlingen een ontwerptekening van de mantel maken. Let op vorm, kleuren, decoratie en materiaal. Plak er eventueel textielproefjes bij. Bespreek de ontwerpen en de uitvoerbaarheid ervan.
- Bespreek en kies met de leerlingen of ze individueel, in tweetallen, kleine groepjes of maken voor de hele klas een onzichtbaarheidsmantel of -cape willen maken aan de hand van hun ontwerpen. Verzamel met elkaar voldoende materialen.
Tips: schakel de hulp van ouders in.
Stiekeme avonturen
Vorm groepjes en laat de leerlingen een eigen avontuur verzinnen waarbij de onzichtbaarheidmantel moet worden ingezet. Laat de leerlingen aan de hand van de 3 w’s: Wie, Wat, Waar een verhaallijntje