Tips van urban pro's

De belangrijkste tips van booking agents, A&R managers, producers, artiesten, fondsen en andere professionals:

  • Wees bereid om hard te werken en bewandel je eigen pad; wat voor een ander werkt, hoeft niet voor jou te werken.
  • Creëer een duidelijk artiestenprofiel en investeer in een sterke fanbase. Blijf op de hoogte van social mediaontwikkelingen en zorg dat je zichtbaar bent op socials en relevante platforms. Maak bijvoorbeeld een artistpage aan op GUAP.
  • Vergroot je bereik door jouw video’s te adverteren via YouTube of post bijvoorbeeld iedere dag om 19 uur en blijf online. Dit wordt je sneller gezien en kom je hoger in het algoritme. 
  • Wees niet afhankelijk van promotors en creëer eigen shows die een experience zijn voor publiek. Kijk ook of je in het voorprogramma van een bekende act kunt staan.
  • Het is belangrijk dat je als artiest samenwerkt en je eigen movement creëert.
  • Realiseer je dat Nederlandstalige muziek domineert en de Engelstalige markt een stuk kleiner is in Nederland.
  • Jongeren hebben minder geld voor concerttickets, dus target 35-jarigen die hun kids kunnen meenemen.
  • Een label zorgt dat jij je kunt focussen op jouw talent en werkt aan jou als merk, zodat bedrijven met jou willen werken. Je komt niet zomaar onder contract, ook al ben je talentvol. Ontwikkel daarom een eigen sound en style, wees creatief, geduldig en zorg dat je klaar bent om jouw kans te pakken.
  • Na jaren ervaring op het podium, kun je jouw kennis ook gebruiken om een eigen label of onderneming te starten, workshops te geven of bijvoorbeeld een boek te schrijven.
  • Als je met een booker wilt werken, check dan wie er past bij jouw stijl. Stuur ook niet zomaar een mailtje, maar presenteer jezelf, laat zien hoe tof jij bent en blijf netjes. Bookers kijken heel selectief naar wie er past en wie niet, of de muziek klopt en of je kunt optreden. Ook kijken zij of er een platenlabel, management, goed team en following is.
  • Investeer in je ontwikkeling.
  • Bij een muziekopleiding krijg je ook les in in ondernemen, bijvoorbeeld over nieuwe social media kanalen en online verdienmodellen. Je wordt opgeleid tot langere termijn artiest en niet per definitie voor mainstream bekendheid.
  • Een opleiding helpt je om jezelf verder te ontwikkelen. De skills moet je al hebben.
  • Onderzoek of je in aanmerking komt voor subsidie en kijk of iemand je kan helpen bij het aanvragen of vraag samen met andere artiesten als collectief aan. Wees eerlijk in wat je wilt met de aanvraag en sta hier volledig achter.
  • Luister kritisch naar muziek en kijk waar jij jouw muziek het beste kunt promoten.
  • Meld je aan bij een muziekrechtenorganisaties, dat kan je heel veel opleveren. Op de website van Sena staat een overzicht van alle radiozenders waar Sena rechtenafspraken mee heeft. Buma Stemra heeft een app genaamd ‘setlijsten’ waar je je setlijsten kan doorgeven als auteur.