Opdracht
Tijdsindicatie: 60 a 120 minuten
De gemeente Den Haag kijkt ver vooruit: ze heeft plannen liggen voor de komende tientallen jaren. In dit project doen de leerlingen daar een schepje bovenop: ze bedenken plannen voor over 100 jaar. Dit doen ze voor de beleidsthema’s vrije tijd, wonen, verkeer & vervoer en natuur & milieu.
In deze opdracht leggen we de nadruk op natuur & milieu en de toekomst van Den Haag. De leerlingen doen onderzoek naar natuur & milieu en maken plannen voor Den Haag in 2100.
Benodigdheden:
- Smartboard
- Teken/schildermateriaal (potloden/verf)
- A3 papier voor het onderzoek
- A2 papier voor de uitwerking
- Eventueel kosteloos materiaal dat leerlingen verzamelen
Opdracht: Heden → toekomst
- Bekijk en bespreek het werk van kunstenaar Carolien Adriaansche
- Wat zie je?
- Waarvan is haar werk gemaakt?
- Wat heeft dit werk met recyclen en duurzaamheid te maken?
- Verdeel de klas in groepjes
- Geef de leerlingen de opdracht om te onderzoeken hoe er op dit moment in Den Haag (en hun wijk) aan het aandachtsgebied natuur & milieu invulling wordt gegeven. Hieronder zijn voorbeelden van vragen die ze kunnen onderzoeken, en laat ze vooral ook zelf vragen bedenken:
- Welke groenvoorzieningen zijn er?
- Welke plannen zijn er voor het groen?
- Welke regelingen zijn er voor afval en recycling?
- Zijn er genoeg recycle punten in de wijk/stad?
- Wat gebeurt er met het gerecycled materiaal?
- Wat wordt er nog meer gedaan op het gebied van duurzaamheid?
- …………
- Laat de groepen brainstormen over het thema ‘Den Haag 2100’. Wat willen zij veranderen? Wat is er nodig in de toekomst op het gebied van natuur & milieu. Vertel de leerlingen dat alles kan en alles mag en laat ze hier een mindmap of woordspin maken van hun ideeën.
- Laat de leerlingen hun bevindingen aan elkaar pitchen/presenteren.
- Geef de groepen de opdracht om hun ideeën uit te werken. Laat ze hun Den Haag in 2100 tekenen of schilderen*.
* Je kan de groepjes ook hun ideeën in 3D laten uitwerken met kosteloos materiaal dat ze verzamelen zoals de kunstenaar Carolien Adriaansche doet.
- Maak een ideeënwand waarbij de stap van nu naar toekomst zichtbaar wordt. Plaats hier de onderzoeken, uitgewerkte schetsen en eventueel beschrijvingen op.
- Nodig andere klassen, leerkrachten en/of ouders uit om jullie ideeën te presenteren.
Reflectievragen
- Hoe ervaar je de stap van nu naar de toekomst?
- In hoeverre zal natuur en milieu in de toekomst belangrijk zijn?
- Hoe duurzaam is jullie idee?
- Welk idee zou uitgevoerd kunnen worden?