Heb jij het zaadje al gepland?! In deze korte opdracht rondom het thema Duurzaamheid ontwikkelen leerlingen hun creativiteit door kunst te maken én te beleven. Bekijk de opdracht en zet de bloemetjes buiten!
-
Opdracht
Tijdsindicatie: 60 a 120 minuten
De gemeente Den Haag kijkt ver vooruit: ze heeft plannen liggen voor de komende tientallen jaren. In dit project doen de leerlingen daar een schepje bovenop: ze bedenken plannen voor over 100 jaar. Dit doen ze voor de beleidsthema’s vrije tijd, wonen, verkeer & vervoer en natuur & milieu.
In deze opdracht leggen we de nadruk op natuur & milieu en de toekomst van Den Haag. De leerlingen doen onderzoek naar natuur & milieu en maken plannen voor Den Haag in 2100.
Benodigdheden:
- Smartboard
- Teken/schildermateriaal (potloden/verf)
- A3 papier voor het onderzoek
- A2 papier voor de uitwerking
- Eventueel kosteloos materiaal dat leerlingen verzamelen
Opdracht: Heden → toekomst
- Bekijk en bespreek het werk van kunstenaar Carolien Adriaanse, ook bekend als de Afvaljuf.
- Wat zie je?
- Waarvan is haar werk gemaakt?
- Wat heeft dit werk met recyclen en duurzaamheid te maken?
- Verdeel de klas in groepjes
- Geef de leerlingen de opdracht om te onderzoeken hoe er op dit moment in Den Haag (en hun wijk) aan het aandachtsgebied natuur & milieu invulling wordt gegeven. Hieronder zijn voorbeelden van vragen die ze kunnen onderzoeken, en laat ze vooral ook zelf vragen bedenken:
- Welke groenvoorzieningen zijn er?
- Welke plannen zijn er voor het groen?
- Welke regelingen zijn er voor afval en recycling?
- Zijn er genoeg recycle punten in de wijk/stad?
- Wat gebeurt er met het gerecycled materiaal?
- Wat wordt er nog meer gedaan op het gebied van duurzaamheid?
- …………
- Laat de groepen brainstormen over het thema ‘Den Haag 2100’. Wat willen zij veranderen? Wat is er nodig in de toekomst op het gebied van natuur & milieu. Vertel de leerlingen dat alles kan en alles mag en laat ze hier een mindmap of woordspin maken van hun ideeën.
- Laat de leerlingen hun bevindingen aan elkaar pitchen/presenteren.
- Geef de groepen de opdracht om hun ideeën uit te werken. Laat ze hun Den Haag in 2100 tekenen of schilderen*.
* Je kan de groepjes ook hun ideeën in 3D laten uitwerken met kosteloos materiaal dat ze verzamelen zoals de kunstenaar Carolien Adriaansche doet. - Maak een ideeënwand waarbij de stap van nu naar toekomst zichtbaar wordt. Plaats hier de onderzoeken, uitgewerkte schetsen en eventueel beschrijvingen op.
- Nodig andere klassen, leerkrachten en/of ouders uit om jullie ideeën te presenteren.
Reflectievragen
- Hoe ervaar je de stap van nu naar de toekomst?
- In hoeverre zal natuur en milieu in de toekomst belangrijk zijn?
- Hoe duurzaam is jullie idee?
- Welk idee zou uitgevoerd kunnen worden?
Verder lezen?
Meld je dan nu aan of log in!
Registreer nu en ontvang gratis toegang tot al onze projecten in de Haagse Ladekast.
Extra ondersteuning van een COH Expert?
CultuurSchakel brengt je verder in kunst en cultuur in Den Haag