Project: Stout

Interdisciplinair

Identiteit, Groep 1-2

’s Ochtends bij binnenkomst is alles overhoop gehaald in de klas. Wie heeft dat gedaan? Ergens staat de tekst: 'Knarsje was hier'. Wie of wat is Knarsje? Daar moeten de leerlingen gedurende dit project achter zien te komen door hun fantasie te gebruiken. Het enige wat ze aan het begin weten is dat Knarsje van stoute dingen houdt. Van welke stoute muziek zou Knarsje houden? Welke stoute dans past daarbij? Hoe zou Knarsje wonen? En vooral: hoe zou Knarsje eruitzien? De leerlingen beelden Knarsje uit in een collage of in een werkje van klei of scrapmateriaal. Ondertussen denken ze verder na over wat 'stout' betekent. Ze bekijken filmpjes en leren liedjes en versjes die ermee te maken hebben, waaronder natuurlijk 'Ik ben lekker stout' van Annie M.G. Schmidt. Ook maken ze kennis met 'stoute' kunst, zoals de Pindakaasvloer van Wim T. Schippers. Ze sluiten het project heel toepasselijk naar keuze af met een stout verzamelboek, een ondeugende voorstelling of een alles-mag-plek.