Opdracht
In deze opdracht maken de leerlingen kennis met dansen vanuit de verschillende culturen van de inwoners van Den Haag. In Nederland ben je vrij om te dansen zoals past bij jouw cultuur en identiteit.
Tijdsindicatie: 45 minuten
Filmfragment Haagse Culturele Parade
Bekijk het fragment over de Haagse Culturele Parade 2019.
Bespreek dit na aan de hand van de volgende vragen:
- Uit welke landen heb je mensen gezien?
- Was er kleding die je mooi vond?
- Heb je ook iets gezien wat je raar vond?
- Heb je iets herkend van onze stad?
- Waarom zou deze Parade georganiseerd worden?
- Denk je dat er wanneer er oorlog is zoiets georganiseerd zou worden?
Dansfeest voor Den Haag
In speellokaal of gymzaal
Print de afbeeldingen uit van de dansvormen van verschillende culturen die veel in Den Haag voorkomen. Het zijn steeds drie afbeeldingen van dansen uit de volgende landen of werelddeel; Dans uit Afrika, Suriname, China, India, Marokko, Polen, Nederland en Turkije
Gebruik de muziek van Justin Timberlake Can’t stop this feeling. Natuurlijk kunnen de leerlingen zelf ook muziek mee nemen.
Stap 1
Een bewegen – stop opdracht, de leerlingen dansen door het hele speellokaal.
Verspreid deze afbeeldingen op de grond door het speellokaal. Leg de opdracht uit en laat het eventueel meteen door één leerling voordoen:
- Op de muziek lopen de leerlingen tussen alle afbeeldingen door.
- Zodra de muziek stopt gaan ze naar een afbeelding toe en doen de danshouding van deze afbeelding na. Ze blijven zo stil mogelijk in deze houding staan.
- Start de muziek dan gaan de leerlingen weer rondlopen. Etc.
Start de muziek en laat deze telkens ongeveer 30 sec spelen voordat je de ‘m stopt voor het maken van de houdingen.
Stap 2
Een bewegen – stop opdracht, de leerlingen dansen door het hele speellokaal.
Herhaal de vorige opdracht met een kleine variatie
- Muziek aan: rondlopen tussen alle afbeeldingen door.
- Muziek uit: bij een afbeelding gaan staan.
- Muziek aan: blijf bij de afbeelding en maak i.p.v. een houding nu een beweging die je bij deze afbeelding vindt passen. Denk aan: stampen, sierlijk met je armen bewegen, springen e.d.
- Muziek uit: stop met bewegen.
- Muziek aan: weer rondlopen. Etc.
NB: Wanneer er meerdere leerlingen bij één afbeelding staan kunnen ze door goed naar elkaar te kijken gezamenlijk dezelfde beweging uitvoeren.
Stap 3
Een dansopdracht in de kring
In een grote kring maken de leerlingen eigen dansbewegingen gebaseerd op deze traditionele dansvormen. Hiermee wordt een dansfeestje gemaakt waarbij alle inwoners in Den Haag zich welkom kunnen voelen.
- Kies een land of cultuur uit en toon de drie bij behorende afbeeldingen.
- De leerlingen die dit land aanspreekt komen in het midden van de kring staan en maken dansbewegingen passend bij het land wat ze gekozen hebben.
- De andere leerlingen blijven in de kring staan en kijken, klappen.
- Wissel een aantal keer van land zodat alle leerlingen aan de beurt geweest zijn en er een groot swingend dansfeest is voor Den Haag.
Reflectievragen
- Welke feesten vier jij? Wat kun je erover vertellen?
- Dans jij wel eens op een feest? Waarom wel of niet?
- Hoe ging het maken van de dansbewegingen bij de afbeeldingen?
- Gebeurt het vaak dat er mensen uit heel verschillende landen en culturen samen dansen?
- Hoe voel jij je als je danst?