Nieuw schooljaar, nieuwe plannen!

Afgelopen mei nam Marthe Brinkel haar felbegeerde icc-certificaat in ontvangst. Met een mooi cultuurplan één van de scholen waar zij als intern cultuurcoördinator werkzaam is, sloot ze de cursus succesvol af. Nu het nieuwe schooljaar weer van start is, zijn we benieuwd hoe Marthe de cursus heeft ervaren en hoe ze haar plannen tot uitvoering brengt.

Tips en structuur

Marthe startte afgelopen jaar met acht anderen bij CultuurSchakel de opleiding tot intern cultuurcoördinator (icc'er) voor het basisonderwijs.

De icc-cursus hielp Marthe structuur aan haar plan te geven. “We moesten voor bepaalde data bepaalde informatie hebben verzameld, waar we meteen mee aan de slag gingen. Ik vond het ook heel fijn dat je tijdens de cursus met medecursisten kunt sparren en overleggen over dingen die je in je plan helder wilt hebben. Zeker tijdens de fase van het vormen van een visie is dit een meerwaarde.”

De verschillende werkvormen die aan bod komen in de icc-cursus kon Marthe in de praktijk direct toepassen. “Je krijgt veel voorbeelden mee, dat vond ik heel handig. De werkvormen die in de lessen gebruikt worden heb ik meteen op school kunnen inzetten.”

De lessen en vormen van samenwerken worden afgewisseld met filmpjes. “Zo kon ik aan collega's laten zien wat kunst en cultuur teweeg kan brengen bij kinderen.”

Thematisch werken

Één van de scholen waar Marthe als icc'er werkzaam is, werkt met IPC: het International Primary Curriculum. Hierbij staat thematisch werken centraal.

Marthe richtte zich tijdens de ontwikkeling van haar cultuurplan voor deze school op het benaderen van alle culturele aanbieders uit de omgeving Den Haag. “Ik had al veel contact met culturele aanbieders, maar kwam nu nóg meer in aanraking met andere culturele instellingen. Dit helpt me mijn netwerk uit te breiden.”

Marthe’s plan was om te kijken of het aanbod kon aansluiten op de thema’s waarmee de school werkt. “Ik heb daarbij veel contact gehouden met de aanbieders. Zij zijn vaak bereid om met je mee te denken. Ze zorgen bijvoorbeeld dat een museumdocent lessen aanpast op een thema. We besloten ook bepaalde dingen uit het plan te laten die niet in het IPC passen.”

Het team

Marthe deelde haar plannen van begin af aan binnen het schoolteam en met de directie. “Ik heb zelf het cultuurplan opgesteld en collega’s gevraagd wat zij willen verbeteren. Eerst heb ik samengevat wat we al doen, daarna gevraagd wat het team goed vond en wat er beter kan. Ook heb ik hierbij de ouders en kinderen betrokken. Alles wat daaruit uitkwam heb ik meegenomen in het plan.”

Ze vindt het belangrijk om het team mee te krijgen. “Collega’s hebben het druk, als icc’er moet je de juiste benadering naar je collega’s weten te vinden. Voor mij is dat luisteren. Niet alleen tijdens bijvoorbeeld een studiedag, maar ook in de docentenkamer of wandelgangen hoor ik graag waar mensen behoefte aan hebben. Op die manier kan ik ook werk uit handen nemen.”

Gewoon doén!

Op de vraag ‘Wat wil je toekomstige icc-ers meegeven?’ antwoordt Marthe kort en krachtig: “dat ze gewoon de icc-cursus moeten doen!”

Wil jij net als Marthe je steentje bijdragen aan het geven van een vaste plek aan kunst en cultuur binnen jullie schoolcurriculum? Lees hier meer over de cursus en meld je aan!