Connect the Dots Movement

Connect t e Dots Movement (CTD) is een creatief platform dat hiphop inzet als middel voor bewustwording, expressie en verbinding. We werken met artiesten, docenten en jongeren aan projecten waarin muziek, storytelling en maatschappelijke thema’s samenkomen. Vanuit onze community ontwikkelen we educatieve programma’s die raken en activeren.

Kijk op CKV

Wij benaderen CKV als een kans om jongeren bewust te maken van de invloed van cultuur op hun denken, voelen en handelen. In onze workshops staat de kracht van woorden centraal, hoe muziek en teksten bijdragen aan identiteit, zelfbeeld en wereldbeeld. Door actief te creëren en te reflecteren, verbinden leerlingen hun eigen leefwereld met bredere maatschappelijke thema’s. CKV is voor ons een brug tussen expressie en bewustzijn.

Lesinhoud

In ‘Lyrics Lab: Schrijven met impact’ onderzoeken leerlingen de betekenis en invloed van songteksten. Ze analyseren muziekfragmenten, duiken in artiestenbiografieën en leren het verschil tussen opbouwende en destructieve boodschappen. Daarna schrijven ze hun eigen tekst met een bewuste boodschap en presenteren deze aan de groep.

Na onze schrijfworkshop voeren wij een gezamenlijk reflectiegesprek met de leerlingen (afsluitfase). In dit gesprek staan zowel het persoonlijke leerproces als het groepsproces centraal. We bespreken wat de leerlingen uit de ervaring meenemen en benoemen samen de plus- en minpunten van de activiteit en de begeleiding. Om de persoonlijke reflectie echt persoonlijk te houden, reiken wij daarnaast individuele reflectieformulieren uit die de leerlingen zelfstandig invullen. Op deze manier krijgen we een compleet beeld van de leeropbrengsten en aandachtspunten voor toekomstige workshops.

Praktische informatie

  • Maximaal 30 leerlingen per workshop. De CKV-les kan in 1,5 uur, maar ook in 3 uur gegeven worden met als uitbreiding; theorie/achtergrondinformatie en interactieve werksessies/presentatievormen.
  • Benodigdheden: Smartboard of beamer met geluid.
  • Een geschikte en praktische ruimte, die voldoende ruimte biedt voor U-opstelling of flexibel inrichten.
  • Leerlingen mogen telefoon of laptop gebruiken voor onderzoek/muziek/tekst.
  • Docent hoeft zelf niet actief mee te doen, maar aanwezigheid is wenselijk. In overleg kunnen we meedenken/inspelen op de ontwikkelingsdoelen van de groep/leerlingen.
  • Duidelijke afspraken en/of gedragsregels om een veilige leeromgeving te creëren.

Contactpersoon

Awinash Bhoewar
educatie@ctdmovement.net 
0612285257
www.ctdmovement.life