Haags Kunstatelier
We leven in een wereld die sterk in beweging is. Ons team bestaat uit kunstprofessionals, zoals architecten, modeontwerpers en beeldend kunstenaars uit het werkveld met onderwijservaring. Aan de hand van beeldende activiteiten binnen de verschillende beeldende beroepen in de kunst gaan leerlingen aan de slag om thema’s spelenderwijs bespreekbaar te maken en uit te voeren. Onze insteek is ‘begrijpen met je handen’: theoretische vraagstukken, begrips- en visievorming worden op deze manier inzichtelijk gemaakt. Hierbij gebruiken we voornamelijk duurzame- en kringloopmaterialen. De onderwerpen zijn actueel en sluiten aan bij belangrijke vraagstukken van deze tijd binnen beroepen en burgerschap.
Kijk op CKV
Weerbaarheid (ontdekken eigen identiteit), denken in mogelijkheden, spelenderwijs, deskundigheidsbevordering voor bestaande en/of toekomstige vraagstukken. We stimuleren samenwerking, een onderzoekende en creatieve mindset, waarbij de voor de hand liggende oplossing niet altijd de beste is. Daarbij is reflectie een vast onderdeel binnen het project.
We leveren maatwerk!
Lesinhoud
UPCYCLE FASHION DESIGN*:
We leven in een consumptiemaatschappij waarbij weggooien vaak makkelijker is dan herstellen. Er zijn gelukkig genoeg modeontwerpers die voornamelijk gebruik maken van stoffen en kleding uit de kringloop om er zo weer een nieuwe betekenis aan te geven. Hierbij geven we aandacht aan de industrie zoals die nu nog veelal is ingericht, door bijvoorbeeld een doos met afgekeurde nieuwe hoodies mee te nemen waar een productiefout in zit en daardoor niet meer in de winkel mag komen of zelfs niet uitgedeeld mogen worden aan bv dak en thuislozen. Dit project draagt bij aan het begrip van de wereld waarin we leven en inspireert leerlingen om op een respectvolle manier met elkaar, met de biodiversiteit en de natuurlijke hulpbronnen om te gaan. Leerlingen maken kennis met hoe recycling en upcycling ingezet kan worden binnen onze maatschappij.
DUURZAME ARCHITECTUUR – DE WIJK IN
Een stad is voortdurend in beweging. Door klimaatverandering en steeds veranderende behoeftes van de inwoners wordt de stad regelmatig onder handen genomen. Hoe breng je de woonbehoeftes binnen een stad in harmonie met de natuurlijke omgeving en de multi-culturele samenleving die we zijn? Hoe zorg je dat een stad mee blijft bewegen met de verandering van de behoeftes van mens en natuur? En hoe zorgen we dat steeds meer alleenstaanden ook een plek vinden binnen de stad? Samen met de leerlingen lopen we door de eigen wijk van waar de school staat. Een stukje geschiedenis van de wijk wordt zo inzichtelijk gemaakt en de vraagstukken, zoals hierboven beschreven, worden door leerlingen beantwoord in woord en beeld. Hierna gaan de leerlingen zelf in groepjes aan de slag om hun ideeën en oplossingen in maquettes vorm te geven. Leuk om te weten: de onderplaten waarop gewerkt wordt is een plattegrond van de wijk waarin de school staat en ook zichtbaar is.
Praktische informatie
- Prijs per leerling: € 25,00
- Prijs per activiteit: € 750,00 met max aantal ll
- Minimaal 15 leerlingen.
- We kunnen maximaal 5 klassen tegelijkertijd bedienen.
- Er is per klas een kunstdocent en assistent aanwezig.
- Lokaal met kraan (of in ieder geval in de buurt) is prettig.
- Lokaal wordt door ons weer netjes achtergelaten.
- We hebben ongeveer 45 minuten nodig om de spullen klaar te zetten.
Contactpersoon
Tessa de Koningtessadekoning@haagskunstatelier.nl
06-30737694
www.haagskunstatelier.nl