14 augustus 2020

Fanfare op de muzikale kaart


Lars Lambers

Fanfare: het wordt hoog tijd dat we het oubollige imago afstoffen. Want dat deze vorm van entertainment topsport is, is niet bij iedereen bekend. De vele trainingsuren, het maken van muziek én een show geven tegelijkertijd, vraagt om behoorlijk wat discipline en professionaliteit. Niet gek dus, dat Lars Lambers met trots al jarenlang muziekvereniging METRO bestuurt. Wij zijn benieuwd: hoe maakt hij show- en marsmuziek meer zichtbaar? En hoe zorgt hij ervoor dat de vereniging aantrekkelijk blijft voor zowel het publiek als de leden?

Aan het stuur

Bij Lars Lambers zitten zowel muziek als het verenigingsleven in zijn genen: net zoals zijn vader schittert hij van jongs af aan met zijn trompet bij verschillende optredens. Sinds 6 jaar is Lars verbonden aan Muziekvereniging METRO op Scheveningen. Hij werd niet alleen lid, maar ook direct omgedoopt tot voorzitter. Het besturen van een vereniging was voor Lars leerzaam én uitdagend, vooral als het ging om het creëren van draagvlak voor beslissingen. 70 leden betekent immers 70 meningen. Lars: ‘Ik vind het belangrijk dat wij als bestuur niet in onze ivoren toren zitten. De vereniging is niet van het bestuur, maar van de leden. Daarom probeerde ik als voorzitter leden actief te betrekken en hun input mee te nemen. Ik fungeerde als luisterend oor binnen de vereniging en bleef communiceren wat ik deed en waarom.’ Sinds enkele maanden ontfermt Lars zich, in zijn nieuwe rol als manager, over de artistieke kant van de vereniging. ‘Ik vond het fantastisch om samen met de andere bestuursleden de lijnen uit te zetten voor de toekomst, maar in mijn huidige rol kan ik meer creativiteit kwijt. Zo ben ik verantwoordelijk voor de optredens en publiciteit. Bovendien is het goed om soms te wisselen van voorzitter: zo’n frisse blik leidt immers weer tot nieuwe ontwikkelingen.’

Op reis door de tijd

Met haar oprichting in 1954 is METRO één van de oudste verenigingen op Scheveningen. ‘Als je al zo lang bestaat, is het de kunst om als vereniging mee te bewegen met de tijd. Zo is in de jaren ’80 METRO – van origine een trompetter-, tamboer- en pijperkorps – getransformeerd naar een drumfanfare, omdat dit beter bij de tijdsgeest paste’, aldus Lars. Ook nu blijft de vereniging op zoek naar kansen om zich te ontwikkelen op het gebied van repertoire, invulling van bestuur en organisatie, samenwerkingen en activiteiten. Conclusie? Groei is een essentieel doel van dit bestuur. Lars: ‘Ik wil dat METRO aantrekkelijk blijft in al zijn facetten: voor de huidige leden, potentiële nieuwe leden én opdrachtgevers. We willen kwaliteit blijven leveren met de kunstvorm die ons zo nauw aan het hart ligt.’


Blijven groeien

In lijn met dit ontwikkelingsdoel heeft Lars – namens METRO – onlangs de leergang ‘Managen en besturen van vrijwilligersorganisaties’ bij PEP Den Haag gevolgd. Alle facetten van het besturen van een vereniging kwamen voorbij: van beleid schrijven en het werven van vrijwilligers, tot communicatie en financiën. Ook zoekt METRO geregeld CultuurSchakel op ter ondersteuning en groei. Zo vragen ze niet alleen subsidie aan, maar schakelen ze ook de expertise en het netwerk van een adviseur in. Lars: ‘Twan Dubbers, adviseur Cultuurparticipatie Muziek, is een goede sparringpartner voor ons. We komen regelmatig naar hem toe met: “Twan, we zijn dit van plan, hoe denk jij daarover?”. Onlangs organiseerden we voor het eerst een netwerkborrel voor onze vereniging. Na afloop gaf Twan ons het advies aan te haken bij een Zoom-meeting met andere verenigingen om ervaringen en inspiratie uit te wisselen. Je zit met je vereniging al snel op je eigen eilandje. Deze ontmoeting gaf ons de kans om te zien waar andere verenigingen mee bezig zijn, maar ook om onze ervaringen te delen. Dit soort netwerkverbindingen zijn dus ontzettend nuttig’.

Ook met de gemeente hebben de adviseurs van CultuurSchakel belangrijke lijnen uitstaan. Lars: ‘Omdat wij voor geen enkele coronavergoeding in aanmerking komen, hebben we de wethouder een brief geschreven met de kreet “hé, denk ook eens aan ons”. CultuurSchakel heeft onze boodschap meer kracht bijgezet door ook bij de gemeente aan de bel te trekken. Dit gaf ons de kans meer zichtbaar te worden. Niet alleen met onze muziek op straat, maar ook in de sector en bij de gemeente. Muziek is zó’n wezenlijk onderdeel van het menselijk leven; ik wil dat iedereen daarvan kan proeven. Daar hebben we echter breder draagvlak voor nodig in de stad.’

METRO Scheveningen

Motiveren in roerige tijden

De METRO Concertband en de showband van METRO brengen niet alleen op menige Haagse plek plezier, ook de sfeer binnen de vereniging is gemoedelijk. Door hun gezamenlijke passie voor muziek ontstaan sterke vriendschappen. En dat is belangrijk, zeker in roerige tijden als deze. Lars: ‘Op dit moment focussen we ons vooral op het blijven uitdagen van onze leden. Door de coronacrisis zijn vrijwel alle optredens dit jaar geannuleerd en kunnen we minder concreet naar een optreden toewerken. Om het tóch interessant te houden, kijken we naar nieuwe mogelijkheden. Zo willen we bijvoorbeeld zelf een concert of open repetitie organiseren. Daarnaast werken we met de show- en drumfanfare aan een nieuw showproduct voor het voorjaar van 2021. Dat betekent: gloednieuwe muziek én choreografie!’

METRO Scheveningen

Lid worden?

METRO verwelkomt altijd nieuwe, enthousiaste leden. Speel je een instrument, heb je zin in een uitdaging en heb je altijd al muziek willen maken bij een gezellige vereniging die optredens verzorgt in binnen- én buitenland? Dit is je kans! Neem contact op met Lars Lambers via manager@metroscheveningen.nl.

 

Op zoek naar ondersteuning bij jouw subsidieaanvraag of wil je sparren over artistiek inhoudelijke vraagstukken? Onze adviseurs denken graag met je mee!