Project: Gameverhalen

Mediacultuur

Verhalen, Groep 7-8

In dit project duiken de leerlingen in de wereld achter games. Voor hen is het spelen van games vertrouwd, maar hoe komen computerspelletjes eigenlijk tot stand? Techniek zoals virtuality reality speelt natuurlijk een grote rol, maar games zijn ook gebaseerd op verhalen vertellen en op beeldende kunst. En omgekeerd maken kunstenaars zoals Sander Veenhof gebruik van gametechnieken zoals VR. De leerlingen krijgen de uitdaging om zelf een gameverhaal te bedenken. Ze leren dat er grote overeenkomsten, maar ook duidelijke verschillen met verhalen uit boeken en films zijn. In de tweede opdracht gaat het over pixels, de kleinste onderdelen van een beeldscherm. De leerlingen ontdekken hoe deze pixels in games worden aangestuurd door een computerprogramma. Ze experimenteren daarna zelf met het tekenen van pixels. In de laatste opdracht staan spelregels en een kennismaking met programmeren centraal. De leerlingen hebben aan het eind van dit project (bijna) alle kennis in huis om zelf een game te ontwikkelen.