Project: Helden

Cultureel erfgoed

Identiteit, Groep 5-6

In dit project gaan de leerlingen op zoek naar (Haagse) helden. Ze onderzoeken aan de hand van voorbeelden wat een held is en wat iemand tot een held maakt. Zo ontdekken ze hedendaagse (fantasie-)helden, maar ook beroemde historische helden. Is een held altijd beroemd? Of kan de juf of meester misschien ook een held zijn?
De leerlingen kiezen een Haagse held en schrijven daarover een heldendicht, dialoog of interview. Ook bekijken en onderzoeken ze een aantal Haagse standbeelden: waren deze mensen helden? Krijgt iedere held dan een standbeeld? En voor welke Haagse held zouden zij een standbeeld willen maken?
Als laatste bedenken de leerlingen wat voor (Haagse) held zij zelf zouden willen zijn. Wat voor soort held wil je zijn en wat doe je dan? Heb je bijzondere kleding nodig en heb je misschien een speciaal attribuut? Welke houding past bij jou als held? Alle helden gaan samen op de foto.