1. Informatie
Lees ter voorbereiding van de COH-lessen onderstaande informatie over de invulling en het doel van het project en manieren om het project te promoten. Ook zijn hieronder de algemene benodigdheden en de begrippenlijst opgenomen.
Wat doen de leerlingen in dit project?
In dit project staat het woord ‘stiekem’ centraal. Op verschillende manieren ontdekken de leerlingen op welke manieren je leuke, stiekeme dingen kan doen. Ze luisteren naar stiekeme verhalen, bekijken voorbeelden van stiekeme kunst en spelen stiekeme spelletjes. Ze werken aan onzichtbare tekeningen en mantels, luisteren en maken stiekeme muziek met stiekeme bewegingen en creëren tableau vivants waarin dingen lijken te verdwijnen. Vanuit alle kunstdisciplines maken de kinderen kennis met verschillende manieren waarop ‘iets stiekem’ gemaakt kan worden.
Waarom dit project?
Fantasie en magie speelt op de leeftijd van kinderen in groep 3 en 4 nog een grote rol, ze kunnen zich nog verliezen in spel en maken op deze manier kennis met de wereld. In de opdrachten wordt veel gebruik gemaakt van de zintuigen, ook een manier waarom kinderen de wereld ontdekken. Spel, magie en grapjes maken vormen de basis voor dit project. Daarbij leren de leerlingen wanneer iets nou leuk stiekem is en wanneer niet, wanneer iets grappig is en wanneer niet.
Stroomdiagram
Het stroomdiagram is een hulpmiddel ter ondersteuning van het creatief proces en bij het plannen van de lessen. U werkt van links naar rechts. De kolommen staan voor de fases in het proces. De kleuren van de opdrachten per fase corresponderen met de kleuren van de verschillende uitkomsten. Maak een keuze uit de opdrachten aan de hand van de ontwikkeling en kwaliteiten van de leerlingen. Het proces staat centraal, niet het eindresultaat. Ga samen met de leerlingen het experiment aan.
Doelen
In dit project worden bij de Introductie, de Oriëntatie en de Opdrachten worden steeds een aantal kennisdoelen en vaardigheidsdoelen benoemd. De volgende houdingsdoelen gelden voor het project in het algemeen:
- De leerling heeft een nieuwsgierige houding en is pro-actief
- De leerling kan postief kritisch reflecteren op eigen werk en dat van anderen
Promotie
Het project gaat meer leven als er ook buiten de klas aandacht voor is. Denk na over manieren om het project te promoten.
- Stel ouders op de hoogte van het museumbezoek of de komst van de kunstenaar in de klas.
- Maak flyers voor de eindpresentatie en verspreid deze in de buurt.
- Maak foto’s of filmpjes van de diverse presentatiemomenten en deel deze via de schoolwebsite, klassenapp of andere kanalen.
- Zorg dat de redactie van de wijkkrant tijdens de presentatie aanwezig is om een stukje te schrijven.
Klaar voor de start?
- We gaan ervan uit dat je kennis hebt van de opzet van COH.
- Vraag bij de voorbereiding zo nodig hulp aan je interne cultuurcoördinator of je cultuurcoach (laat je informeren over de scholingsmogelijkheden).
- Bereid het project bij voorkeur samen met je collega’s voor (vergeet de vakleerkrachten niet).
- Een bezoek aan een voorstelling, tentoonstelling of vaste collectie in een Haagse culturele instelling is van grote meerwaarde. Zie CultuurSchakel voor het actuele aanbod.
- Nodig als dat lukt een kunstenaar uit die betrokken wordt bij de uitvoering van het project. Zie CultuurSchakel.
- Bedenk van tevoren bij welke onderdelen je ouders kunt inschakelen.
- Je mag het project ‘op maat maken’, mits je de fasen van het creatieve proces blijft doorlopen.
- Trek voor het hele project zes tot acht lesmomenten van 45 minuten uit.
Algemene benodigdheden
Maak gedurende het hele project gebruik van de volgende ruimtes en materialen:
- klaslokaal of speellokaal
- muziekinstallatie en/of digibord
- digitaal foto- en filmtoestel
- (kleuren)printer
- postervellen en stiften voor de leerkracht om aantekeningen op te maken tijdens gesprekken in de klas
Begrippenlijst Nederlandse taal
Vaktaal
|
Algemene woorden
|
Werkwoorden
|
het fluisterconcert de beweging de ontwerptekening de vorm de kleur de functie de decoratie/ de versiering het tableau vivant
|
stiekem het compliment aardig/niet aardig het geheim grappig/niet grappig leuk/niet leuk onzichtbaar de mantel/ de cape de blinddoek de zakdoek het materiaal de verrassing de techniek het hekwerk de tegel |
uitbeelden verstoppen sissen klakken ploppen neuriën negeren verdwijnen bevriezen camoufleren toveren versieren |