In deze opdracht onderzoeken de leerlingen hoe je een smeekbedenlied met behulp van klanken kunt maken.
Mogelijke stappen:
3. Bespreek met de klas dat het meestal leuker is om samen met iemand iets te ondernemen. Denk aan naar de stad gaan, een mooie voorstelling bezoeken, of naar een museum gaan, een workshop doen of naar festival De Betovering. Maar hoe krijg je je ouders, vriendjes, oma’s, opa’s, buurvrouwen, tantes, grote broers of zussen zo ver om met je mee te gaan op avontuur?
4. Bekijk en beluister het liedje ´Morgen ben ik jarig´ uit Sesamstraat. Of lees de tekst van het lied.
Bespreek wat de leerlingen doen als ze iets heel graag willen en hun ouders, vriendje of vriendinnetje moeten overhalen. Gaan ze dan ook gillen? Kunnen de leerlingen voorbeelden geven van wanneer ze iets heel graag wilden en ze moeite moesten doen om het voor elkaar te krijgen (bijvoorbeeld pizza willen voor het avondeten)? Wat deden ze toen om hun zin te krijgen?
5. Probeer verschillende manieren van smeken uit. Wat kunnen de leerlingen allemaal bedenken? Op hoeveel manieren kun je “ahhh, alsjeblieft?” zeggen? Kun je het steeds meer overdrijven? Welke fysieke houding hoort daarbij?
Reflectievragen die je kunt stellen tijdens het werken aan de opdracht en/of erna
- Wat doe jij als je iemand wilt overhalen?
- Hoeveel verschillende klanken hebben jullie gevonden?
- In hoeverre is het gelukt om hier een smeekbedenlied van te maken?