Van games en sciencefictionverhalen kennen de leerlingen de meest fantastische werelden. In dit project scheppen ze zelf zo’n verzonnen wereld van de toekomst: Planet X. Games vormen het vertrekpunt van de eerste opdracht. Hoe bewegen mensen en wezens op Planet X? De leerlingen maken ontwerpen voor hun planeet en bedenken in teams een gamedans. In de tweede opdracht maken de leerlingen een trailer voor hun game. Hiervoor maken ze een stop-motionfilm waarin ze de bewegingen op Planet X demonstreren. Met de filmtechniek stop-motion kunnen ze verschillende visuele illusies zoals ´vliegen´ laten zien. Tot slot maken de leerlingen een commercial voor hun game, waarvoor ze hun dansspel verder uitwerken. Deze commercial presenteren de leerlingen live of ze maken er een reclamefilm van.
Welkom! Je gaat in de klas werken met het lesmateriaal van Cultuuronderwijs op zijn Haags. Voor je aan de slag gaat leggen we je uit hoe je dit project tot een succes kunt maken.
Samen ontdekken Onze cultuurlessen zijn gebaseerd op de didactiek van procesmatig werken, de leerlingen doorlopen hierbij een creatief proces. Zij worden zich bewuster van zichzelf, hun omgeving en ontdekken op een speelse manier hun creatieve vermogen. Met als kern dat je als leerkracht samen met de leerlingen beleeft, beschouwt, verbeeldt, bedenkt en maakt.
Houdingsdoelen Bij de introductie, oriëntatie en opdrachten worden kennisdoelen en vaardigheidsdoelen benoemd. Onderstaande houdingsdoelen gelden in het algemeen:
De leerling toont zich nieuwsgierig en proactief.
De leerling kan positief-kritisch reflecteren op eigen werk en op dat van anderen.
Overleg en deel je plannen met de icc’er of je cultuurcoach.
Wij adviseren je het hele project van tevoren door te lezen om je goed voor te bereiden en de mogelijkheden te ontdekken die het project biedt.
Je kunt het lesmateriaal ook downloaden en printen. Gebruik het smartboard voor het beeldmateriaal.
Als richtlijn adviseren wij voor het doorlopen van het creatief proces in het hele project, zes tot acht lesmomenten in te plannen. Alle projecten hebben een introductie, oriëntatie en drie opdrachten. Je kunt ervoor kiezen het lesmateriaal aan te passen naar eigen wensen.
Iedere opdracht heeft dezelfde opbouw: onderzoeken, uitvoeren en presenteren. De reflectievragen kunnen tijdens en na iedere fase van het creatief proces met de individuele leerling of de hele groep besproken worden.
Nodig eens een Kunstenaar in de klas uit. Die kan levendig en beeldend over het beroep vertellen dat past bij dit project. Het gerelateerde aanbod bij dit project vind je op onze site.
Een bezoek aan een voorstelling, tentoonstelling of vaste collectie in een Haagse culturele instelling is ook van grote meerwaarde. Zie VONK voor het actuele aanbod.
Bedenk ook van tevoren bij welke onderdelen je ouders kunt of wilt inschakelen. Het project gaat meer leven als er ook buiten de klas aandacht voor is.
Maak foto’s of filmpjes van de diverse presentatiemomenten en deel deze via de schoolwebsite, klassenapp of andere kanalen.
Project specifieke informatie
Over dit project In het project Planet X fantaseren de leerlingen over utopische toekomstbeelden en andere planeten. Als inspiratie en oriëntatie kijken de leerlingen naar filmfragmenten van films en games die zich afspelen op fictieve planeten. Ook kijken ze naar een Klokhuis-aflevering over Mars; fantasie en realiteit, kunst en wetenschap raken elkaar in dit project. In de opdracht ´Gamedans design´ bedenken de leerlingen een fictieve planeet voor een game en hoe de omstandigheden daar zijn. Bij ‘Illusies’ maken de leerlingen een stop-motion filmpje waarin ze experimenteren met onmogelijke zaken als vliegen, teleporteren en jezelf vermenigvuldigen. Tenslotte maken ze een commercial waarin ze hun planeet aanprijzen als een fantastische plek om naartoe te gaan. Omdat dit global gaat, doen ze het in een universele taal, namelijk lichaamstaal.
Doelen Er worden twee hoofddoelen geformuleerd die specifiek zijn voor het hele project. De doelen zijn op het gebied van kennis en vaardigheden. Aan het eind van het project worden deze doelen met behulp van de succescriteria geëvalueerd op het gebied van zelfregulering: de leerling kijkt terug en blikt vooruit.
Reflecteren De reflectievragen bij de verschillende fases van het creatief proces kunnen tijdens en na iedere fase met de individuele leerling of de hele groep besproken worden. Zie ook de hand-out: Rollen van de leerkracht.
Algemene benodigdheden Maak gedurende het hele project gebruik van de volgende ruimtes en materialen:
klaslokaal met smartbord;
speellokaal met mogelijkheid muziek af te spelen met goed geluidsniveau.
Let op: De opdrachten beschreven in dit project worden deels uitgevoerd in het klaslokaal en deels in het speellokaal of de gymzaal. Het bekijken en bespreken van de filmfragmenten gebeurt in het klaslokaal. Voor de actieve dansopdrachten is een speellokaal of gymzaal nodig. Hier dien je muziek te kunnen afspelen met een goed geluidsniveau. Als jouw school geen geluidsapparatuur in het speellokaal heeft, kun je via CultuurSchakel gebruikmaken van een draagbare bluetooth speaker waarmee je muziek kunt afspelen vanaf een laptop of mobiele telefoon. Wil je hiervan gebruikmaken, neem dan contact op met de cultuurcoach van je stadsdeel.
2. Introductie
Hoofddoel kennis
De leerling legt uit hoe hij in dans gebruik kan maken van een fictief landschap, illusies en variaties in tijd.
Hoofddoel vaardigheid
De leerling maakt gebruik van gamedesign, stop motion film en commercials om door middel van beweging een eigen Planet X te ontwerpen.
een fragment uit de film Avatar Let op: bekijk vooraf of je dit fragment geschikt vindt voor jouw klas.
Welke verschillen heb je gezien tussen de Avatar en een mens?
Welke verschillende bewegingen kunnen zij maken?
Wat heb je allemaal gezien in de omgeving? Denk aan: welke begroeiing, welke kleuren, was het vlak of bergachtig, welke dingen zag je die wij niet hebben op onze planeet?
Bespreek met de leerlingen welke boeken, games, films e.d. zij kennen over fictieve andere planeten waar mensen of andere wezens wonen. Bespreek dat mensen altijd al fantaseren over de toekomst en zich daarbij voorstellen wat dan allemaal mogelijk is. Een onderdeel is de zoektocht naar andere bewoonbare planeten en buitenaards leven. De technische mogelijkheden om de fantasiewerelden tot leven te brengen zijn steeds groter.
Tip: André Kuipers heeft een ‘matchbook’ geschreven over mensen die in een raket op weg zijn naar een andere planeet om daar te gaan wonen: Viridis.
3. Oriëntatie
Aan de slag in de klas
Doorloop de vaste oriëntatie-onderdelen: het filosofisch gesprek en het uitvoeren van de eerste opdracht.
Het filosofisch gesprek Voer naar aanleiding van de introductie een filosofisch gesprek. Stel hierbij (een aantal van) onderstaande vragen:
Waar zou je liever willen wonen: op aarde of op een planeet naar keuze?
Denk je dat het een utopie is dat mensen op een andere planeet gaan wonen?
Wanneer we de aarde zouden moeten verlaten en op een andere planeet verder gaan leven, wat wil je op die andere planeet dan zeker aantreffen?
Wanneer er leven ontdekt wordt op een andere planeet, zou daar dan ook gedanst of gezongen worden?
Wetenschap en andere werelden In de wetenschap wordt veel onderzoek gedaan naar andere planeten en de mogelijkheid van levensvormen daar. Bekijk (een deel van) de Klokhuis-aflevering over Mars. Bespreek na waarbij je vooral aandacht besteedt aan het oppervlak en de condities van Mars. Stel vragen als:
Hoeveel verschillende kleuren zijn er op Mars?
Zijn er ook vlakke stukken?
Hoe hoog zou zo’n stofwolk zijn?
Games en andere werelden De fictieve werelden in films en games worden bedacht door creatieve ontwerpers. Nog een voorbeeld hiervan is het spel Journey.
Games, andere werelden en dans Soms wordt in deze spellen ook gedanst door de karakters van dit spel. Heel bekend zijn de dansen uit het spel Fortnite. Laat de leerlingen gaan staan en laat ze meedansen met dit fragment.
Succescriterium
Bespreek met de leerlingen de opdracht(en): welke onderwerpen gaan zij onderzoeken de komende les of tijd? Formuleer vanuit het filosofisch gesprek en/of de oriëntatie-opdracht, samen met de leerlingen, een succescriterium waaraan zij werken. Een voorbeeld van een succescriterium bij dit project kan zijn:
De leerling geeft vorm aan een eigen Planet X, waarbij hij gebruikt maakt van een fictief landschap, illusies en dansvariaties in tijd.
4. Opdracht: Gamedans design
In deze opdracht fantaseren de leerlingen over nieuwe werelden en hoe daar de omstandigheden zouden zijn. Die omstandigheden bepalen ook hoe je je daar beweegt en verplaatst. Ze gebruiken hun ideeën om een omgeving voor een nieuwe game te ontwerpen die zich afspeelt op een andere planeet. Hun ideeën voor deze game verwerken ze in een korte dans voor een groep ‘wetenschappers’ die geïnspireerd willen worden door deze ‘gamedesigners’.
Subdoel kennis
De leerling legt uit op welke manier een fictief landschap als inspiratie kan dienen voor bewegingen.
Subdoel vaardigheid
De leerling ontwerpt een eigen gamedans waarin de bewegingen gebaseerd zijn op het fictieve landschap van Planet X.
“Een groep wetenschappers houdt zich bezig met de mogelijkheden voor de mens om in de toekomst op een andere planeet te gaan wonen. Om beter ‘out of the box’ te kunnen denken en hun verbeeldingskracht te stimuleren, vragen ze aan enkele designers om een game te ontwerpen waarin ze zoveel mogelijk ideeën verwerken over hoe het er op andere planeten uit kan zien. Ze denken dat de creativiteit van de game designers ze helpt om op ideeën te komen waar ze anders niet op zouden komen. En in een game kunnen ze het een keer voor zich zien, in plaats van er alleen over te denken en te praten.”
Planet X mindmap Doorloop onderstaande stappen:
Hang een groot vel papier op met een grote lege cirkel: een nieuwe, onbekende planeet.
Na elkaar vertelt telkens één leerling in één zin iets over deze planeet: wat is er te zien, te voelen en te horen? Wat gebeurt er? Dit mag heel fantasievol en hoeft niet realistisch te zijn. De eerste zin kan zijn: “Ruimtemissie TM-X214 landt op 2 juni 2032 op Planet X. Zodra de missieleden uit hun ruimtevaartuigstappen zien ze…”.
Schrijf ondertussen steekwoorden op in de grote cirkel, die iets zeggen over deze Planeet X. Zorg dat een aantal woorden betrekking hebben op het landschap op deze planeet (het oppervlak, de wind, zweeft er iets door de lucht, zijn er plotselinge lichtflitsen?).
Aan de slag in het speellokaal
Landschapsbewegingen Een bewegen-stop opdracht, de leerlingen dansen door het hele speellokaal.
Bespreek met de leerlingen dat de bewegingen van een karakter in een computerspel worden beïnvloed door het landschap. Gebruik hierbij eventueel de steekwoorden uit de vorige opdracht.
Stel de leerlingen telkens een vraag waarbij ze een manier van bewegen bedenken. Na een minuut zet je de muziek stop, waaopj de leerlingen onmiddellijk stoppen met bewegen en naar de volgende vraag luisteren.
Om makkelijk in beweging te komen start je met alleen in de maat van de muziek lopen en enkele eenvoudig opdrachten.
Bijvoorbeeld:
Loop door het hele speellokaal in de maat van de muziek.
Loop door het hele speellokaal in de maat van de muziek. Wanneer je ziet dat er ergens lege plekken zijn waar niemand loopt, ga je juist daar naartoe.
Loop rond en op een teken van mij (handklap), verschuift de bodem en verlies je bijna je evenwicht. Hoeveel verschillende houdingen kun je maken om te laten zien dat je bijna je evenwicht verliest?
Hoe verplaats je je door een smalle kloof? Kun je dat ook zijwaarts doen? Wat als je heel laag moet blijven vanwege rondvliegende stenen? En wanneer er slierten in de kloof hangen waar je je aan op kunt trekken en aan kunt slingeren?
Hoe beweeg je door een zandstorm? Moet je je schrap zetten? Word je de lucht in geslingerd door deze storm? En draai je daarbij in het rond? Of beweeg je in elkaar gedoken om geen zand in je ogen te krijgen?
Hoeveel verschillende sprongen kun je verzinnen om over kloven heen te springen? Of spring je af en toe op de rug van een voorbij suizend dier waar je even later weer vanaf springt? Of loop je over een heel smalle richel naar de overkant?
Hoe traag kun je bewegen om te laten zien dat er extreme hitte is? Rol je daarbij over de grond omdat je niet meer op je benen kunt staan? Loop je met slingerende slappe passen?
Hoe verplaats je je wanneer je benen elke keer diep wegzakken in de bodem? En wat als er ineens een gat blijkt te zijn waar je in verdwijnt? Of wanneer alles ineens bevriest en je vast komt te zitten?
Per vraag zijn meerdere manieren van bewegen mogelijk. Laat af en toe een leerling met een inventief idee dat voordoen ter inspiratie van de andere leerlingen. Muziek:Our Utopie van Ellen Allien
Op reis op Planet X Een leiden-volgen opdracht in tweetallen, de leerlingen dansen achter elkaar door het hele speellokaal.
Doorloop de volgende stappen:
Vorm groepjes van 3 of 4 leerlingen. Laat ze in een rijtje achter elkaar gaan staan, waarbij de groepjes zich zo goed mogelijk in het speellokaal verspreiden.
Leg uit dat de rijtjes door het hele lokaal gaan bewegen waarbij de voorste leerling het voordoet en de overige leerlingen deze bewegingen nadoen.
De bewegingen die de voorste leerling bedenkt, hebben te maken met het landschap en/of de situatie op Planet X. Ze kunnen hierbij de ideeën uit de vorige opdracht gebruiken.
Laat de leerlingen na telkens enkele minuten wisselen zodat iedereen een keer voorop komt te staan.
Planet X Gamedesign Een compositie-opdracht, de leerlingen maken in groepjes een korte dans. Vorm groepjes van ongeveer vier leerlingen. Laat de leerlingen in de volgende stappen tot een ‘gamedesign’ komen.
Bedenk met elkaar hoe de nieuwe planeet er uitziet en hoe je daar beweegt.
Kies met je groepje ongeveer 4 verschillende bewegingen of manieren van bewegen.
Plaats ze in een volgorde. Bijvoorbeeld:
We maken grote sprongen want de bodem is verend als een trampoline.
We zitten gehurkt stil op een ‘hotspot’. Hier laden we energie op: beetje bij beetje maak je jezelf steeds wat groter.
We draaien rond in een enorme wervelwind.
We lopen tussen lange slierten door die we met onze armen weg moeten duwen.
Laat de leerlingen enkele van onderstaande danskaartjes gebruiken om hun gamedesign verder uit te werken:
3: welke dansacties zoals sprongen, draaien, rollen kun je gebruiken?
13 en 14: zijn je bewegingen zwaar (harde tegenwind) of licht (geen zwaartekracht)?
31: welke routes volg je terwijl je door het landschap beweegt?
19 en 20: bewegen de spelers tegelijk of kriskras door elkaar met ieder hun eigen volgorde van bewegingen?
Oefen dit enkele keren. Gebruik sfeerversterkende muziek naar keuze van de leerlingen of laat ze kiezen uit:
Wanneer niet alle leerlingen willen bewegen, kan hier ook in een ‘ontwerpteam’ gewerkt worden waarbij leerlingen verschillende rollen hebben. Eén leerling kan dan de ontwerper zijn of de taak hebben de ideeën op te schrijven of te tekenen en de ‘dansers’ te begeleiden.
Doorloop in deze opdracht de volgende stappen:
Vertel dat de creatieve teams hun ideeën over de nieuw ontdekte planeet aan een groep ‘wetenschappers’ gaan presenteren.
Laat de leerlingen vooraf nog even goed oefenen en laat eventueel één leerling van het groepje als ‘ontwerper’ de laatste tips en tops geven.
Iemand van de groep kan een korte inleiding geven op de presentatie waarin iets verteld wordt over de planeet die ze voor de game bedacht hebben.
De leerlingen die kijken zijn de zgn. wetenschappers. Na elke presentatie vertellen zij iets over de ideeën die zij hebben gekregen over deze planeet en hoe de situatie daar is.
Reflectie subdoelen
Welke bewegingen zijn duidelijk afkomstig van Planet X omdat ze op de aarde niet voorkomen?
Reflectie proces
Hoe was het om vorm te geven aan dans door te werken als gamedesigner?
5. Opdracht: Illusies
In deze opdracht maken de leerlingen een stop-motion film waarin een aantal illusies zijn verwerkt. Deze illusies maken bewegingen mogelijk die voor mensen in onze wereld niet mogelijk zijn, zoals vliegen en teleporteren. Deze korte filmpjes kunnen in opdracht 6 worden gebruikt wanneer de leerlingen een commercial voor Planet X gaan maken.
Subdoel kennis
De leerling legt uit wat illusies zijn en hoe je deze kunt vormgeven in beweging.
Subdoel vaardigheid
De leerling geeft in een stop motion film vorm aan illusies als zweven, teleporteren en vermenigvuldigen door middel van beweging.
Benodigdheden
tablets of smartphones met stop-motion app (een link staat bij de betreffende opdracht)
Doorloop in deze opdracht de volgende stappen:
Filmfragment bekijken In sommige dansvoorstellingen wordt gebruikgemaakt van illusies, bijvoorbeeld door het gebruik van licht. Bekijk (één van) onderstaande fragmenten:
Nog meer illusies? Bespreek met de leerlingen waar je nog meer ‘illusies’ tegen kunt komen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de optische illusies in het werk van Escher. Of het tv-programma Mindf*ck met Victor Mids
Stop-motion Vertel de leerlingen dat ze een klein stop-motion filmpje gaan maken waarmee ze een illusie gaan creëren. Ze gaan daarmee iets laten zien wat in werkelijkheid niet kan. Bekijk ter inspiratie Blue Pyramid Levitation, een stopmotion choreografie.
Voor deze en de volgende opdrachten is werken met een stop-motion app aan te raden. Denk aan: PicPac Stop-motion (android), Stop-motion studio of Lego Movie app (Apple). Zie voor tips het filmpje In 6 stappen een stopmotion filmpje maken in de toolbox van Mediacultuur. Je kunt ook ondersteuning krijgen van een specialist bij CultuurSchakel. Neem hiervoor contact op met de cultuurcoach van je stadsdeel.
Uitproberen: zweven Oefen met het creëren van de illusie ‘zweven’. Dit kan klassikaal of de leerlingen doen dit in tweetallen Doorloop de volgende stappen:
Laat één leerling een sprong verzinnen waarbij hij een duidelijke houding heeft in de lucht en daarmee de illusie wil wekken te vliegen.
Houd de telefoon met de app op één standpunt en helemaal stil. Zorg voor voldoende afstand tot de betreffende leerling zodat deze er helemaal op komt te staan.
Laat de leerling een aantal malen precies dezelfde sprong maken op het moment dat vanuit de app een foto gemaakt wordt. (NB: dit vergt even oefenen.)
Verwijder alle niet-gelukte foto’s en houd 5 à 10 foto’s over waar de leerling in de lucht hangt. De app maakt hier zelf een filmpje van.
Gebruik bij voorkeur de mogelijkheid om het filmpje wat te vertragen omdat het anders heel kort is en het effect niet tot zijn recht komt.
Herhaal dit eventueel met een sprong waarbij de leerling bij elke sprong steeds een klein stukje draait. Zo draait de leerling in de stopmotion in de lucht om zijn as.
Nog meer illusies uitproberen Laat de leerlingen in tweetallen één of enkele van de volgende illusies uitproberen, maak gebruik van de stop-motion app.
Zweven / vliegen (zoals al gedaan in de vorige opdracht).
Verdwijnen en verschijnen: maak ongeveer 10 foto’s waarop iemand staat, maak daarna 5 foto’s van precies dezelfde omgeving waarop niemand staat. Daarna maak je weer 10 foto’s waarop iemand staat. Zo verdwijn en verschijn je in stop-motion.
Teleporteren: maak ongeveer 10 foto’s waarop iemand in een bepaalde houding staat. Maak daarna 10 foto’s waarop dezelfde persoon in dezelfde houding staat, maar dan op een andere plek of met een andere achtergrond.
Vermenigvuldigen: maak een aantal foto’s van één persoon in een houding. Maak daarna een aantal foto’s van dezelfde persoon maar er komt steeds een leerling bij in beeld in dezelfde houding. Gebruik per leerling die erbij komt ongeveer 10 foto’s.
Wat kan er allemaal op Planet X? Laat de leerlingen in twee- of drietallen een definitief stop-motion filmpje maken waarin ze laten zien wat er kan op de fictieve Planet X. Ze kunnen hiervoor één of meerdere illusies creëren n.a.v. wat ze hebben uitgeprobeerd. Laat ze eventueel passende muziek onder de stop-motion monteren.
Bekijk de gemaakte filmpjes met elkaar.
Reflectie subdoelen
Welke bewegingen werkten het best om de illusies vorm te geven?
Reflectie proces
Hoe vond je het om met behulp van stop motion film vorm te geven aan dans?
6. Opdracht: Commercial voor Planet X
In deze laatste opdracht van het project ontwikkelen de leerlingen een commercial voor Planet X. De leerlingen experimenteren met het begrip ‘tijd’ in een interactief dansspel. Ze bekijken een commercial waarin dans een grote rol speelt en ze bekijken grappige commercials waarin Mars wordt aangeprezen als fijne plek om te wonen. Met de ervaringen die de leerlingen hebben opgedaan in de vorige opdrachten maken ze in groepjes een commercial voor Planet X.
Subdoel kennis
De leerling legt uit hoe je in dans kunt variëren met het begrip tijd door te vertragen/versnellen, stops te gebruiken en de volgorde om te draaien.
Subdoel vaardigheid
De leerling ontwerpt een commercial waarin hij door dans Planet X aanprijst als ideale plek.
Aan de slag in de klas
Doorloop de vaste onderdelen binnen elke projectopdracht: onderzoek, uitvoeren en presenteren. Aan het eind van deze opdracht staan evaluatievragen die betrekking hebben op het hele project.
Hoe kan tijd werken op een fictieve planeet?
Bespreek met de leerlingen dat ze verder gaan met bedenken hoe Planet X zou kunnen zijn. Nu aan de hand van het begrip ‘tijd’. ‘Tijd’ werkt daar niet zoals wij dat kennen op aarde. Wat kan er allemaal anders werken aan het begrip ‘tijd’? Denk bijvoorbeeld aan de ‘tijdverdrijver’ uit de Harry Potter-reeks.
De tijd kan indikken waarbij alles ineens veel sneller gaat.
De tijd kan uitrekken waardoor gebeurtenissen die normaal achter elkaar plaatsvinden, nu tegelijkertijd of in een andere volgorde kunnen plaatsvinden.
De tijd kan ook teruggedraaid worden.
De tijd kan even stilstaan.
Aan de slag in het speellokaal
Interactief dansspel Een actie-reactie opdracht, de leerlingen dansen in groepen in het midden van het speellokaal.
Doorloop onderstaande stappen.
Eenvoudige danscombinatie maken. Leer met de hele klas onderstaande korte danscombinatie aan of maak met elkaar zelf een eenvoudige danscombinatie bestaande uit 4 of 5 bewegingen, gebaseerd op een bezoek aan een fictieve planeet.
Spring en eindig in een gehurkte houding (je landt op de planeet).
Loop in gebukte houding vier passen naar voren (je onderzoekt voorzichtig waar je bent).
Duik naar de grond en rol (je ontwijkt een razendsnelle vuurbal).
Sta op en cirkel je armen door de lucht (je voelt de atmosfeer).
Oefen deze danscombinatie zodat alle leerlingen deze kunnen uitvoeren.
Print de bijlage bij de informatie voor de leerkracht uit en knip hier kaartjes van.
Verdeel de klas in vier groepen die elk in een hoek van het speellokaal gaan staan. Nummer de groepen van 1 t/m 4. Laat één leerling ‘gamemaster’ zijn. Deze leerling gaat voorin staan en geeft opdrachten. Hij benoemt:
welke groep gaat dansen door een nummer (1, 2, 3 of 4) te roepen. Deze groep gaat dan in het midden van het speellokaal staan;
hoe deze groep de basisdans uit gaat voeren aan de hand van één van de kaartjes;
wanneer deze groep weer terug in hun hoek gaat staan en een nieuwe groep een opdracht krijgt.
Voorbeeld: De gamemaster roept: “Groep 2 gaat dansen: de tijd hapert, je danst in stukjes”. Nadat ze dit ongeveer een minuut hebben gedaan: “Groep 2 gaat weg”. “Groep 3 en 4 dansen: de tijd gaat achteruit, je danst alles andersom”. Enzovoort.
Bekijk het volgende reclamefilmpje waarin dans gebruikt wordt. Bespreek na aan de hand van de volgende vragen:
Ken je nog meer reclames waarin gedanst wordt?
Vind jij een reclameboodschap beter overkomen wanneer er gedanst wordt?
Bekijk de volgende fictieve reclames om planeet Mars aan te prijzen:
Geef jezelf de ruimte
Reserve your seat
Vorm groepjes van vier à vijf leerlingen.
Geef de leerlingen de opdracht om een commercial voor Planet X te maken waarin ze de planeet aanprijzen als een ideale plek. Bijvoorbeeld omdat je spannende ervaringen op kunt doen in het landschap (kloven waar je doorheen kunt, opwaartse luchtdruk waardoor je kunt vliegen, een warme zachte bodem waar je heerlijk in kunt wegzakken. Deze commercial gaat internationaal en daarom wil de opdrachtgever dat er weinig tekst en veel beweging en dans in voorkomt. Ze kunnen ook hun stop-motion filmpjes een plek geven in de commercial. De leerlingen werken in teams waarbij rollen verdeeld kunnen worden, denk aan: iemand die de verhaallijn bedenkt, een presentator, technicus, danser, choreograaf.
Doe onderstaande opdrachten of maak een keuze.
Live presentatie Geef de leerlingen enkele tips mee voor het presenteren van de commercials:
Zorg dat iedereen goed weet wat de volgorde is en wat hij moet doen.
Zorg dat iedereen goed weet hoe de ruimte gebruikt wordt: waar sta je, waar beweeg je naartoe.
Neem de tijd voor het begin, ga rustig klaar staan en wacht totdat het publiek stil is en aandacht heeft voor de presentatie.
Zorg voor een duidelijk einde waarbij je allemaal even in een stilstaande positie blijft staan.
Presenteer de commercials voor elkaar, een andere klas of voor ouders.
Reclamefilm Maak een filmpje van elke commercial en vertoon deze op een smartboard gedurende een schooldag: ‘We gaan er even uit voor de reclame’.
Reflectie subdoelen
Op welke manier heb je het begrip ‘tijd’ kunnen gebruiken in je commercial voor Planet X?
Bespreek met de leerlingen het doorlopen proces aan de hand van onderstaande vragen:
Wat is het nut van science fiction en het fantaseren over de toekomst?
Heb je iets nieuws ontdekt en/of geleerd? Wat is dat?
Is er iets wat je nog een keer zou willen doen?
Is er iets wat je een volgende keer anders zou doen dan je nu gedaan hebt?
Wat zou je nog meer willen doen en leren?
Eindreflectie: zelfregulatie terugkijkend
Door welke techniek (gamedesign, stop motion of commercial) kreeg je de meeste inspiratie voor nieuwe (dans)bewegingen?
Eindreflectie: zelfregulatie vooruitkijkend
Met welke bewegingen zou je de reis naar jouw Planet X willen maken?
Verder lezen?
Meld je dan nu aan of log in!
Registreer nu en ontvang gratis toegang tot al onze projecten in de Haagse Ladekast.